ΙΕΡΟΝ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟΝ ΑΓΙΟΥ ΡΑΦΑΗΛ ΚΑΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΑΧΑΡΝΩΝ
ΠΕΡΙ
ΣΟΦΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΚΑΙ
ΚΑΘΑΡΣΕΩΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
(ΟΣΙΟΥ ΝΙΚΗΤΑ
ΣΤΗΘΑΤΟΥ)
Είδα
πάνω στη γη —λέει ο σοφός— άνθρωπο που νομίζει ότι είναι φρόνιμος. Τέτοιον είδα
κι εγώ μεταξύ των ανθρώπων, να έχει πεποίθηση στα έργα του και μεγάλη ιδέα για
την ανθρώπινη σοφία του, την επίγεια και σαρκική. Και εξαιτίας της, όχι μόνο να
κομπάζει σε βάρος των απλοϊκών ανθρώπων, αλλά ακόμη και τους διδασκάλους της
χριστιανικής πίστεως που τελείωσαν θεάρεστα τη ζωή τους, να τους
καταειρωνεύεται και να τους περιγελά για το ασυνήθιστο λεξιλόγιό τους και για
το ότι δε θέλησαν να μιμηθούν το εκλεκτικό και τορνευτό λεξιλόγιο της κοσμικής
σοφίας, ούτε επεδίωξαν την εύρυθμη σύνταξη στις γραπτές διδασκαλίες τους.
Σ’
αυτόν, επειδή αγνοεί ότι ο Θεός δεν προτιμά και δεν αγαπά τις τορνευτές λέξεις
και τις ωραίες φράσεις, αλλά την καλή σημασία των νοημάτων, θα αναφέρω την έξης
παροιμία: «Ενας νέος φτωχός και σοφός είναι καλύτερος από έναν βασιλιά γέροντα
και ανόητο, που ακόμη δεν έμαθε να προσέχει σε ορθές υποδείξεις».
59.
Το πάθος της βλασφημίας είναι φοβερό και δυσκολονίκητο. Έχει την αρχή του από
την υπερήφανη διάνοια του σατανά. Αυτό πειράζει όλους αυτούς που ζουν κατά Θεόν
με αρετή, περισσότερο όμως εκείνους που προοδεύουν στην προσευχή και στη θεωρία
των θείων πραγμάτων.
Γι’
αυτό πρέπει με κάθε προσοχή να φυλάγομε τις αισθήσεις και να αντιμετωπίζομε με
ευλάβεια όλα τα φρικτά μυστήρια του Θεού και τα ιερά σύμβολα και τους λόγους
και να προσέχομε μήπως κάνει έφοδο το Πνεύμα αυτό. Γιατί καιροφυλακτεί όταν
προσευχόμαστε και ψάλλομε, και κάποτε ξεστομίζει, με τα δικά μας χείλη, όταν
δεν προσέχομε, κατάρες εναντίον μας και αλλόκοτες βλασφημίες κατά του Υψίστου
Θεού, τις οποίες περνά κρυφά στους στίχους των ψαλμών και στα λόγια της
προσευχής.
Αλλά
όταν κάτι τέτοιο φέρει στα χείλη μας ή σπείρει κρυφά στη διάνοιά μας, να
στρέψομε επάνω του το λόγο του Χριστού και να του πούμε: «Φύγε πίσω μου σατανά,
που είσαι γεμάτος δυσωδία και υπόδικος για την αιώνια κόλαση. Η βλασφημία σου
να πέσει στο κεφάλι σου». Και αμέσως ας απασχολήσομε προσωρινά το νου
αιχμαλωτίζοντάς τον σε άλλο πράγμα, θείο ή ανθρώπινο, ή ακόμη, ας τον ανυψώσομε
με δάκρυα προς τους ουρανούς και το Θεό. Και έτσι, με τη βοήθεια του Θεού, θα
απαλλαγούμε από το βάρος της βλασφημίας.
60.
Η λύπη είναι καταστρεπτικό πάθος για την ψυχή και το σώμα και πειράζει και τον
μυελό των οστών ακόμη. Εννοώ βέβαια τη λύπη του κόσμου, η οποία κυριεύει τους
ανθρώπους για τα πρόσκαιρα και πολλές φορές γίνεται σ’ αυτούς αιτία θανάτου. Η
κατά Θεόν όμως λύπη, είναι σωτήρια και πάρα πολύ ωφέλιμη και προξενεί υπομονή
στους κόπους και στους πειρασμούς. Ανοίγει την πηγή της κατανύξεως σ’ εκείνον
που αγωνίζεται και διψά τη δικαιοσύνη του Θεού και τρέφει με δάκρυα την καρδιά
του, ώστε να εκπληρώνεται σ’ αυτόν ο λόγος του Δαβίδ: «Θα μας θρέψεις με δάκρυα
αντί για ψωμί, και με δάκρυα θα μας ποτίζεις άφθονα το κρασί της κατανύξεως».
61.
Τα μέρη της ψυχής που έχουν καταπέσει από την εργασία των κακών, η κατά Θεόν
λύπη τα τονώνει πολύ και τα επαναφέρει στη φυσική τους κατάσταση. Και τόσο πολύ
αποδυναμώνει με τα δάκρυα το χειμώνα των παθών και τα σύννεφα της αμαρτίας και
τα διώχνει από το νοητό αέρα της ψυχής, ώστε να γίνεται πάλι καθαρός ο ουρανός
των λογισμών του νου μας, να κυριαρχεί γαλήνη στη θάλασσα της διάνοιας και
ευφροσύνη στις καρδιές μας, και να αλλοιώνεται η όψη του προσώπου μας, ώστε
βλέποντάς το εκείνοι που διακρίνουν ορθά, ν’ αναπαύουν μαζί με το βλέμμα τους
και την εσωτερική τους διάθεση και να λένε σύμφωνα με τον Δαβίδ: «Αυτή η
αλλοίωση οφείλεται στη δεξιά του Υψίστου».
62.
Να μην παραδέχεσαι τους λογισμούς που σπέρνει μέσα σου ο εχθρός, από υποψίες,
εναντίον του πλησίον. Είναι ψεύτικοι και ολέθριοι και τελείως απατηλοί. Γνώριζε
ότι με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι δαίμονες να σπρώξουν σε βάραθρο
καταστροφής τις ψυχές εκείνων που προκόβουν στις αρετές.
Γιατί
με άλλον τρόπο δεν μπορούν οι δαίμονες να ρίξουν κανένα αγωνιστή στο βυθό της
κατακρίσεως και της έμπρακτης αμαρτίας, παρά αν τον πείσουν να δεχτεί πονηρές
υποψίες από την εξωτερική διαγωγή και τις διαθέσεις του πλησίον. Με τον τρόπο
αυτό κάνουν τον άνθρωπο υπόδικο και υπεύθυνο αμαρτίας, ώστε να καταδικαστεί
μαζί με τον κόσμο, σύμφωνα με τον ιερό λόγο: «Αν κρίναμε τους εαυτούς μας, δε
θα μας έκρινε ο Κύριος. Όταν όμως μας κρίνει ο Κύριος, μας παιδαγωγεί, ώστε να
μην καταδικαστούμε μαζί με τον κόσμο».
63.
Όταν από ραθυμία αφήσομε τους δαίμονες να ψιθυρίζουν στο αυτί μας υποψίες
εναντίον των αδελφών, επειδή δηλαδή δεν προσέχομε τις κινήσεις των ματιών μας,
τότε οδηγούμαστε από αυτούς να κατακρίνομε ακόμη και τους τελείους στην αρετή.
Αν λοιπόν εκείνος που είναι χαρωπός και γελαστός και πρόθυμος σε συναναστροφή
σου φαίνεται ότι είναι εύκολος για συγκατάθεση σε πάθη και ηδονές, τότε και
κάθε σκυθρωπός και κατηφής πρέπει να είναι για σένα γεμάτος θυμό και
υπερηφάνεια.
Αλλά
δεν πρέπει να προσέχομε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ανθρώπων, γιατί είναι
επισφαλής η κρίση από αυτά. Και αυτό γιατί οι άνθρωποι έχουν πολλές διαφορές
στη φύση, στις συνήθειες και στη σωματική διάπλαση, και αυτά μπορούν να τα
θεωρήσουν και να τα κρίνουν χωρίς πλάνη, μόνον εκείνοι οι οποίοι με μεγάλη
κατάνυξη καθάρισαν τα νοερά μάτια της ψυχής και κατοικεί μέσα τους το άπειρο
φως της θεϊκής ζωής, στους οποίους και δόθηκε η χάρη να γνωρίζουν τα μυστήρια
της βασιλείας του Θεού.
Όταν
με τα δάκρυα αυτού του είδους καθαρθούμε αρκετά και προχωρήσομε στην ελευθερία
των παθών, τότε παρηγορούμαστε από το θείο Πνεύμα, γιατί αποκτήσαμε γαλήνια και
καθαρή καρδιά, και γεμίζομε με ανέκφραστη ηδονή και γλυκύτητα από τα χαροποιά
δάκρυα της κατανύξεως.
70.
Άλλα είναι τα δάκρυα της μετάνοιας και αλλά εκείνα που προέρχονται από τη θεία
κατάνυξη. Τα πρώτα είναι σαν πλημμυρισμένος ποταμός που παρασύρει όλα τα τείχη
της αμαρτίας, ενώ τα αλλά είναι για την ψυχή σαν τη βροχή που πέφτει στα
αγριόχορτα και σαν χιόνι στη χλόη, και τρέφουν το στάχυ της γνώσεως και το
κάνουν άφθονο και καρποφόρο.
71.
Κάθε δάκρυ δεν είναι και κατάνυξη, αλλά διαφέρουν πολύ μεταξύ τους. Τα δάκρυα
έρχονται από μεταμέλεια για τη διαγωγή και από ενθύμηση των παλιών αμαρτημάτων
της ψυχής, σαν να βγαίνουν από φωτιά και καυτό νερό, και καθαρίζουν την καρδιά.
Η κατάνυξη κατεβαίνει από τη θεία δρόσο του Πνεύματος για παρηγοριά και
ανακούφιση της ψυχής, η οποία μόλις μπήκε με θέρμη στο βυθό της ταπεινοφροσύνης
και απόλαυσε τη θεωρία του απροσίτου φωτός, και λέει στο Θεό σαν το Δαβίδ:
«Περάσαμε μέσα από φωτιά και νερό, και μας έβγαλες σε αναψυχή».
72.
Άκουσα μερικούς να λένε ότι κανείς δεν μπορεί να επιτύχει την έξη της αρετής χωρίς
μακρινή αναχώρηση και φυγή στην έρημο, και θαύμασα, γιατί νόμισαν ότι εκείνο
που δεν γνωρίζει περιορισμό, περιορίζεται σε ένα τόπο. Γιατί η έξη της αρετής
είναι η αποκατάσταση των δυνάμεων της ψυχής στην αρχική ευγένεια και η
συγκέντρωση στο ίδιο σημείο των γενικών αρετών, στην κατά φύση δηλαδή ενέργεια.
Αυτά
όμως δεν μας έρχονται απ’ έξω ως επείσακτα, αλλά μας έχουν χορηγηθεί από τη
δημιουργία μας με θεία και νοερή αίσθηση, και όταν από αυτά και μαζί με αυτά
κινούμαστε κατά φύση, εισαγόμαστε στη Βασιλεία των Ουρανών, η οποία βρίσκεται
μέσα μας, σύμφωνα με το λόγο του Κυρίου.
Άρα
είναι περιττή η ερημία αφού μπορούμε και χωρίς αυτήν να μπούμε στη Βασιλεία των
Ουρανών με τη μετάνοια και την ακριβή τήρηση των εντολών του Θεού, πράγμα που
μπορεί να γίνεται σε κάθε τόπο της δεσποτείας του Θεού, σύμφωνα με τον θείο
Δαβίδ που λέει: «Ευλόγει, ψυχή μου, τον Κύριο σε κάθε τόπο της δεσποτείας Του».
73.
Εκείνος που βρίσκεται μέσα σε βασιλική παράταξη κάτω από στρατηγούς και
λοχαγούς πολεμώντας μαζί τους, και δεν μπόρεσε στη μάχη να δείξει παλληκαριά
και γενναιότητα κατά των εχθρών, ή τουλάχιστον να νικήσει έναν από αυτούς, πως
θα πολεμήσει μόνος του ανάμεσα σε μυριάδες εχθρούς και θα επιδείξει κάποιο
στρατιωτικό κατόρθωμα, αφού είναι άπειρος του πολέμου; Κι αν αυτό είναι αδύνατο
στα ανθρώπινα, πολύ περισσότερο είναι στα θεία.
Γιατί
ποιος, αν φύγει στην έρημο, θα μπορέσει να μάθει τις επιδρομές των δαιμόνων και
τις κρυφές και φανερές επιθέσεις των παθών; Ή πώς θα ορμήσει εναντίον τους, αν
πρωτύτερα δεν γυμναστεί στην εκκοπή του θελήματος ανάμεσα σε αδελφότητα, κάτω
από έμπειρο αρχηγό αυτού του αόρατου και νοητού πολέμου; Και αν αυτό είναι
αδύνατο, άρα είναι τελείως ακατόρθωτο ο άνθρωπος αυτός να πολεμήσει για χάρη
άλλων και να τους διδάξει τη νίκη κατά των αοράτων εχθρών.
74.
Αφαίρεσε από πάνω σου την ντροπή της αμέλειας και την εξουδένωση από την
καταφρόνηση των εντολών του Θεού. Διώξε μακριά την φιλαυτία και όρμησε αλύπητα
εναντίον της σάρκας. Ζήτησε να μάθεις και να φυλάξεις τις εντολές του Κυρίου
και τις μαρτυρίες του νόμου Του. Καταφρόνησε τη δόξα και την ατιμία. Μίσησε τις
ηδονικές ορέξεις του σώματος. Απόφυγε τον χορτασμό, από τον Οποίο εξάπτονται οι
σαρκικές ορμές. Αγκάλιασε τη φτώχεια και την κακοπάθεια. Στάσου γενναίος
εναντίον των παθών. Στρέψε τις αισθήσεις σου προς το εσωτερικό της ψυχής. Σκύψε
μέσα σου προς εργασίαν των ανωτέρων. Γίνε κουφός στα ανθρώπινα πράγματα.
Βάλε
όλη τη δύναμη σου στην εργασία των εντολών. Θρήνησε, κοιμήσου στο έδαφος,
νήστεψε, κακοπάθησε, ησύχασε και, τελευταία, μάθε όχι τα γύρω σου, αλλά τον
εαυτό σου. Ανέβα πάνω από την ταπεινότητα των ορατών. Άπλωσε τα μάτια του νου
σου στη θεωρία του Θεού και δες την τερπνότητα του Κυρίου μέσα από την καλλονή
των κτισμάτων. Έπειτα κατέβα από κει και διηγήσου στους αδελφούς σου τα σχετικά
με την αιώνια ζωή και τα μυστήρια της Βασιλείας του Θεού. Και αυτό είναι το
έργο της φυγής από τους ανθρώπους, με άκρα άσκηση, και το πέρας της διαμονής
στην ερημία.
75.
Αν θέλεις να δεις τα αγαθά που ετοίμασε ο Θεός γι’ αυτούς που Τον αγαπούν,
φτάσε στην έρημο της αρνήσεως του θελήματός σου και απόφυγε τον κόσμο. Ποιος
είναι αυτός ο κόσμος; Η επιθυμία των σαρκικών οφθαλμών, η αλαζονεία των
λογισμών και η απάτη των ορατών. Αν λοιπόν αποφύγεις αυτόν τον κόσμο, πολύ
ενωρίς θα δεις να ανατείλει πάνω σου το φως της ένθεης ζωής και γρήγορα θα
εμφανιστούν τα φάρμακα της ψυχής σου, θέλω να πώ τα δάκρυα.
Και
θα δεχτείς αλλοίωση από τη δεξιά του Υψίστου, και στο έξης δε θα σε πλησιάσει
καμία μάστιγα των παθών. Και έτσι, ενώ θα ζεις μέσα στον κόσμο και στο πλήθος,
θα είσαι σαν να ζεις στην έρημο και σαν να μη βλέπεις άνθρωπο. Αν όμως
αποφύγεις αυτόν τον κόσμο όπως είπα, δε θα ωφεληθείς τίποτε από τη φυγή του
βλεπομένου κόσμου και δεν θα κατορθώσεις τις αρετές, ούτε με το Θεό θα ενωθείς.
79.
Εκείνος που τηρεί τις εντολές του Θεού, δε γίνεται πέτρα σκανδάλου για τους
ανθρώπους, επειδή ούτε υπάρχει σ’ αυτόν σκάνδαλο, όπως λέει και ο Ψαλμωδός:
«Ειρήνη πολλή κυριαρχεί σ’ όσους αγαπούν το νόμο Σου, και δεν υπάρχει σ’ αυτούς
σκάνδαλο».
Αντίθετα,
γίνεται γι’ αυτούς φως και αλάτι και ζωή, σύμφωνα με το λόγο του Κυρίου: «Εσείς
είστε το φως του κόσμου και το αλάτι της γης». Φως, γιατί έχει βίο ενάρετο και
λόγο λαμπρό και σοφή διάνοια· αλάτι, γιατί είναι πλούσιος στη θεία γνώση και
δυνατός στη σοφία του Θεού· και ζωή, γιατί με τους λόγους του ζωογονεί τους
νεκρωμένους από τα πάθη τους και τους ανασταίνει από τον άδη της απογνώσεως.
Επίσης,
με το φως των έργων της αρετής του λάμπει μπροστά στους ανθρώπους και τους
καταφωτίζει· με τη γλυκύτητα και τη στυπτικότητα των λόγων του, τους σφίγγει
από τη χαλάρωση και τους ελευθερώνει από τη σήψη των παθών με τη ζωή τέλος των
λόγων του, δίνει ζωή στις ψυχές που έχουν νεκρωθεί από την αμαρτία.
Comments
Post a Comment