Η ΑΠΟΦΑΣΣΙΣ ΠΕΡΙ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΕΥΣΤΑΘΙΑΝΩΝ
Η ΑΠΟΦΑΣΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ, Η ΟΠΟΙΑ ΥΠΕΓΡΑΦΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΣΤΑΥΡΟΠΗΓΙΑΚΗΝ ΙΕΡΑΝ ΜΟΝΗΝ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΗΝ 15ην 1ΟΥΛΙΟΥ 2024 (Ε.Η.) ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΗΡΥΚΟΥ ΚΑΙ ΙΟΥΛΙΤΤΗΣ ΠΕΡΙ ΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΛΕΓΟΜΕΝΩΝ «ΕΥΣΤΑΘΙΑΝΩΝ» ΔΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΣ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΕΝ ΑΥΤΗ.
Τὴν 15ην Ἰανουαρίου 2024 ἐ.ἑ., ἡμεῖς, οἱ ὑπογράφοντες τὴν παροῦσαν ἐπίσκοποι, ἐξεδώσαμεν τὴν ἀπόφασίν μας μὲ Α.Π. 1028, ἡ ὁποία ἐκοινοποιήθη εἰς ἄπαντας τοὺς ἐνδιαφερομένους καὶ διελάμβανε μεταξὺ ἄλλων τὰ ἀκόλουθα:
«Α. Ἀνακαλοῦμεν τὰς ὑπογραφὰς μας ἐκ τῶν κάτωθι ἐγγράφων καὶ ἀπορρίπτομεν:
τὸ «ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΝ ΠΡΑΚΤΙΚΟΝ» τῆς Πανορθοδόξου Συνόδου τῆς 24ης Νοεμβρίου 2018•
τὸ «ΠΡΑΚΤΙΚΟΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΣ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΔΙΑΛΟΓΟΥ» τῆς 10ης Ἰανουαρίου 2019, ὑπογραφὲν εἰς τά Ἐξαμίλια Κορινθίας• καὶ,
τὸν «ΤΟΜΟΝ ΕΝΩΣΕΩΣ» τῆς 27ης Ἰανουαρίου 2019, τὸν συγγραφέντα ὑπό τοῦ ἐπ. Εὐσταθίου, συμπεριλαμβανομένης καὶ τῆς εἰς αὐτόν συνημμένης «ΚΟΙΝΗΣ ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΠΙΣΤΕΩΣ» τῆς 26ης Ἰανουαρίου 2019.
Β. Περαιτέρω, ἀποδεχόμεθα, συνομολογοῦμεν, συνυπογράφομεν καὶ διατρανοῦμεν ἐπὶ μέρους καὶ καθ’ ὁλοκληρίαν:
τήν ἀπό Μαΐου 2004 καὶ ὑπ. Ἀ.Π. 357, ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ τοῦ Μητροπολίτου Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς Κηρύκου•
τήν ἀπό 21 Σεπτεμβρίου 2006 ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ τῆς Μητροπολιτικῆς τότε Ἱερᾶς Συνόδου ὑπὸ τοῦ Μητροπολίτου Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς Κηρύκου, ἡ ὁποῖα περιλαμβάνει καὶ τὴν Ὁμολογίαν τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ•
τὰς κάτωθι καθαιρετικὰς ἀποφάσεις τῶν Συνοδικῶν Δικαστηρίων:
α) ὑπ. Ἀ.Π. 532, ἡμ. 28/10/2009, περὶ καθαιρέσεως τοῦ πρώην Μητροπολίτη Πειραιῶς Νικολάου Μεσσιακάρη, ἐπὶ τοῦ ὑπ’ Ἀ.Π. 492/2/15.1.2009 κατηγορητηρίου,
β) ἀπόφασιν, ἡμ. 18/02/2011 ἐ.ἑ., περὶ καθαιρέσεως τοῦ Σεβαστιανοῦ Σταύρου, εἰς τὴν ὑπόθεσιν ὑπ᾽ ἀριθμὸν 1, τοῦ Πρωτοβαθμίου Συνοδικοῦ Δικαστηρίου, συγκροτηθέντος εἰς Λεμεσὸν τῆς Κύπρου τὴν 18/02/2011, μεταξὺ Μητροπολίτου Κιτίου Παρθενίου -καταγγέλλοντος- και Σεβαστιανοῦ Σταύρου -κατηγορουμένου, ἐπὶ τοῦ ὑπ’ Ἀ.Π. 575/26.11.2010 κατηγορητηρίου,
ὡς ἀείποτε ἰσχυούσας καὶ ὡς πραγματευομένας εἰς βάθος ἅπαντα τὰ σοβαρὰ θέματα πίστεως, ὁμολογίας καὶ ἀποστολικῆς διαδοχῆς, που ὡδήγησαν εἰς τὰ σχίσματα τοῦ 2005 καὶ 2007 ἀντιστοίχως καὶ ὡς διατυπωσασας τὰς ὀρθοδόξους θέσεις καὶ τὴν διαχρονικὴν μας ὁμολογίαν πίστεως, ἡ ὁποῖα ἦτο, εἶναι καὶ θὰ παραμείνῃ ἀναλλοίωτος, καὶ ἡ ὁποῖα ἀντικατοπτρίζει τὸν διαχρονικόν ἀγῶνα καὶ ὁμολογίαν τῆς Ἐκκλησίας ἀπὸ τὸ 1924, 1937, 1948, 1997, 2005, 2007 καὶ ἐντεῦθεν.
τὴν ἀπὸ 15 Ἰουνίου 2014 καὶ Ἀ.Π. 673 ΔΙΑΚΗΡΥΞΙΝ - ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ τῆς Ἐνδημούσης Ἱερᾶς Συνόδου τῆς ἀπανταχοῦ Γνησίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. […]»
Πέραν τῶν ἀνωτέρω, εἰς μίαν προσπάθειαν θεραπείας καὶ ἐπιλύσεως τοῦ τότε καὶ νῦν ὑφισταμένου σχίσματος ἐζητήσαμεν ἐγγράφως καὶ ἐπισήμως τὰ ἐξῆς:
«Γ. Καλοῦμεν ἅπαντας τοὺς ἐπισκόπους καὶ κληρικοὺς, πρὸς θεραπείαν τοῦ ὑφισταμένου σχίσματος καὶ πρὸς ἀποφυγὴν παγιώσεως αὐτοῦ:
νὰ ἀποδεχθῶσι καὶ συνυπογράψωσι μεθ᾽ ἡμῶν ἅπαντα τὰ ἀνωτέρω που ἀποδεχόμεθα, συνομολογοῦμεν, συνυπογράφομεν καὶ διατρανοῦμεν, ἐπὶ μέρους καὶ καθ’ ὁλοκληρίαν• καὶ δὴ, τὰς καθαιρετικὰς ἀποφάσεις που ἀναφέρονται ὺπὸ Β3, α) καὶ β) ἀνωτέρω.
εἰς περίπτωσιν που διαφωνῶσι μὲ οἱονδήποτε ἐκ τῶν ἀνωτέρω ἀποδεχομένων, συνομολογουμένων, συνυπογραφομένων καὶ διατρανουμένων ὑφ᾽ ἡμῶν, ἐπὶ μέρους ἤ καθ᾽ ὁλοκληρίαν, νὰ καταθέσωσιν εἰς ἡμᾶς, γραπτῶς, ἐντὸς προθεσμίας 20 ἡμερῶν ἀπὸ τὴν ἡμερομηνίαν λήψεως ὑπ᾽ αὐτῶν τῆς παροῦσης ἀποφάσεώς μας, τὴν συγκεκριμένην καὶ τεκμηριωμένην διαφωνίαν των καὶ νὰ ὑποβάλωσιν γραπτῶς ἐξειδικευμένας εἰσηγήσεις πρὸς διόρθωσιν τῶν ὅσων θεωροῦσιν ὅτι χρήζουσι διορθώσεως, τὰ ὁποία ἀφοῦ ἐξετασθώσιν, θὰ ληφθῶσιν ἐπ᾽ αὐτῶν αἱ προσήκουσαι ἀποφάσεις καὶ θά ἐνημερωθώσι δεόντως•
νὰ δώσωσι γραπτῶς καὶ δημοσίως, τόσον εἰς ἡμᾶς ὅσον καὶ εἰς τὸ εὐσεβὲς ἐκκλησιαστικὸν πλήρωμα, ἰκανοποιητικὰς ἐξηγήσεις διὰ τὸ πῶς, τὸ γιατί, ἐπὶ τῇ βάσει τίνος ἤ τίνων Ἱεροῦ Κανόνος ἤ Ἱερῶν Κανόνων, ἤ ἐπὶ ποίας ἐκκλησιαστικῆς ἤ ἄλλης βάσεως, ἐτέλεσαν τὴν κηδείαν ἐνὸς ἐκτὸς κοινωνίας αἱρετικοῦ «ἐπισκόπου» ἤτοι τοῦ Φιλοθέου Τουρτούνη καὶ ἐπὶ τῇ βάσει τίνος ἤ τίνων Ἱεροῦ Κανόνος ἤ Ἱερῶν Κανόνων, ἤ ἐπὶ ποίας ἐκκλησιαστικῆς ἤ ἄλλης βάσεως τελοῦσιν εἰς αὐτὸν μνημόσυνα•
νὰ δηλώσωσι γραπτῶς καί ἐνυπογράφως ὅτι τόσον οἱ ἴδιοι ὅσον καί ὁ ὑφ᾽ αὐτοῖς κλῆρος δὲν ἀναγνωρίζουσιν οὔτε τιμῶσιν ὡς «ἁγίους» οὔτε καὶ ἔχουσιν πρὸς προσκύνησιν εἰκόνες ἤ λείψανα κανενὸς προσώπου ποὺ ἐτελεύτησεν ἐκτὸς Ἐκκλησίας καἰ ἐκτὸς κοινωνίας, εἴτε διὰ προσωπικοὺς εἴτε διὰ ὀποιουσδήποτε ἄλλους λόγους, ὅσον «ἐπαρκείς» καὶ ἐὰν θεωροῦσιν αὐτοὺς, περιλαμβανομένων ὀνομαστικῶς καὶ συγκεκριμένως τῶν Γλυκερίου καὶ Ἰωάννου Μαξίμοβιτς•
νὰ ἀνακαλέσωσι πάσας τὰς ληφθεῖσας, εἴτε συλλογικῶς εἴτε μεμονωμένως, ἀποφάσεις ἀπὸ τὴν 6ην Μαΐου 2023 μέχρι τῆς σήμερον ἡμέρας, περιλαμβανομένου καὶ τοῦ παρανόμου «διορισμοῦ» τοῦ ἐπ. Ἄργους Γερασίμου εἰς δῆθεν «ἐπίσκοπον Τριμυθοῦντος»•
νὰ ἀποδοκιμάσωσιν ἀπεριφράστως καὶ ἐμπράκτως, ἄνευ οὐδεμίας ὑπεκφυγῆς, τὰς ἐκδήλως παρανόμους καὶ ἀντικανονικὰς ἐνεργεὶας τοῦ ἐπ. Κιτίου Παρθενίου, περιλαμβανομένης καὶ τῆς μονίμου ἐγκαταλείψεως τῆς ἐπισκοπικῆς τοῦ ἕδρας καὶ τῆς αὐτοβούλου ἐγκαταστάσεως καὶ ἐπιβάσεως αὐτοῦ εἰς Ῥουμανίαν καὶ εἰς τὴν ἐκεῖ τοπικὴν Ἐκκλησίαν καὶ παύσωσι νὰ παρέχωσιν εἰς αὐτὸν κάλυψιν καί ἀμνήστευσιν εἰς τὴν σωρεὶαν κανονικῶν παραπτωμάτων αὐτοῦ.»
Μὲ τὴν ὡς ἄνω ρηθεῖσαν ἡμετέραν ἀπόφασιν ἐδίδετο, περαιτέρω, περιθώριον 20 ἡμερῶν πρὸς ἀνταπόκρισιν, συμμόρφωσιν καὶ διόρθωσιν τῶν κακῶς κειμένων.
Παρὰ ταύτα, ἐντούτοις, οὐδεμίαν οὐσιαστικὴν ἤ σοβαρὴν ἀπάντησιν ἤ ἐξήγησιν ἐλάβομεν, παρὰ μόνον εἰσεπράξαμεν τὴν περιφρόνησιν, τὴν χλεύην καὶ τὴν ἀπαξίωσιν, τὰ ὁποία εἰσπράττομεν μέχρι τῆς σήμερον, ἔξι καὶ πλέον μήνας μετά. Τούτα καταδεικνείασιν ὅτι, εἴτε οἱ παραλήπτες τῆς ὡς ἄνω ἡμετέρας ἀποφάσεως δὲν ἀντελήφθησαν τὴν σοβαρότηταν καὶ κρισιμότηταν αὐτῆς, εἴτε ὅτι ἀντελήφθησαν αὐτὰ ἀλλὰ τὰ ὑποτιμούσι, ὄπερ χεῖρον. Τὸ χείριστον, ὄμως, εἶναι ὅτι οἱ παραλήπται ἐξακολουθοῦσι νὰ φρονοῦσιν τὰ ὅσα κακόδοξα τοὺς κατελογίσθησαν, ὄχι μόνον ἄνευ οὐδεμίας διαθέσεως πρὸς διόρθωσιν, ἀλλὰ μᾶλλον διολισθαίνοντες ἔτι περαιτέρω εἰς ἀντορθοδόξους και ἀντικανονικὰς πράξεις καὶ ἐπιδιώξεις, περιλαμβανομένων τῆς ἐκπεφρασμένης ἐπιθυμίας των νὰ ἀποκαταστήσωσιν τὸν ἤδη καθαιρεθέντα ποτὲ Κορινθίας Κάλλιστον καὶ τῆς ἐπιμονῆς των νὰ ὑποστηρίζωσιν ποικιλοτρόπως καὶ γενναιοδώρως, λόγῳ καὶ ἔργῳ, τὰς σχιστικὰς καὶ ἀποσχιστικὰς ἐνεργείας εἰς τὰς τοπικὰς ἐκκλησίας, Κύπρου, Ρουμανίας, Ἑλλάδος καὶ Βρεταννικῶν Νήσων.
Σημειώνομεν διὰ ἄλλην μίαν φορὰν ὅτι, οὐδέποτε ἀφέστημεν ἐκ τῶν θέσεων καὶ ἀποφάσεων που ἐλήφθησαν ἀπὸ τὴν Πανορθόδοξον Σύνοδον πρὸ τῆς «ἐνώσεως» του 2019 καὶ ὅτι προεχωρήσαμεν νὰ δεχθῶμεν εἰς κοινωνίαν τὸν ἤδη κεκμηκότα γέροντα Παχώμιον καὶ τοὺς περὶ αὐτόν, ἐπί τῇ βάσει τῶν διαβεβαιώσεων ποὐ ἐδόθησαν ὅτι τὰ ὅσα θέματα πίστεως καὶ ὁμολογίας ἐθέσαμεν κατὰ τὴν διεξαγωγὴν τοῦ διαλόγου, ἔγιναν ἀποδεκτά. Δυστυχῶς, οἱ γενναιοδώρως καὶ ἐπιεικῶς δεχθέντες ὑπανεχώρησαν, ἀκολουθοῦσιν πλέον μίαν παντελώς ἀντορθόδοξον, ἀντικανονικόν, ἀντεκκλησιαστικόν καὶ, τολμῶμεν εἰπεῖν, ἐκκλησιομάχον πορείαν, μὴ βουλόμενοι συνιέναι.
Ἐπαναλαμβάνομεν, λοιπόν, τὰ λεχθέντα εἰς τὴν ὡς ἄνω ἡμετέραν ἐπιστολὴν:
«ἡ ἐπισκοπικὴ μας συνείδησις δὲν μας ἐπιτρέπει τὴν συνέχισιν τῆς κοινωνίας μετὰ τῶν μὴ ὀρθοδόξως καὶ ὀρθῶς φρονούντων καἰ δὴ μετὰ τῶν κοινωνούντων τοῖς ἀκοινωνήτοις, ὅπερ παντελῶς ἀπαράδεκτον (βλ. καν. Ι᾽, ΙΑ᾽ Ἁγ. Ἀποστόλων, Β᾽ Ἀντιοχείας κ.ἄ.)».
Διό, στοιχοῦντες εἰς
τὰ ὅσα ἐγράψαμεν καὶ ἀπεφασίσαμεν εἰς τὴν προηγηθεῖσαν ἡμετέραν ἐπιστολήν καὶ εἰς τὸ τοῦ ἀποστόλου Παύλου «Διὸ ἐξέλθετε ἐκ μέσου αὐτῶν καὶ ἀφορίσθητε, λέγει Κύριος, καὶ ἀκαθάρτου μὴ ἅπτεσθε, κἀγὼ εἰσδέξομαι ὑμᾶς» (Β᾽ Κορ., 6, 17), ἀποφασίζομεν ὡς ἀκολούθως:
Α. Ἐπαναλαμβάνομεν καἰ ἐπιβεβαιοῦμεν ὅλα ὅσα ἐγράψαμεν, ὑπεγράψαμεν καὶ ἀπεφασίσαμεν μὲ τὴν ἀπὸ 15 Ἰανουαρίου 2024 ε.ε., Α.Π.1028 ἡμετέραν ἐπιστολήν.
Β. Ἀποκηρύττομεν, ἀκυρώνομεν καὶ καταδικάζομεν τὴν ἔνωσιν ποὺ ἐπετεύχθη τὴν 27η Ἰανουαρίου 2019 καὶ ἐπαναφέρομεν τὸ πρὸ αὐτῆς ἰσχῦον ἐκκλησιαστικὸν καθεστῶς.
Γ. Διακόπτομεν κάθε ἐκκλησιαστικήν κοινωνίαν καὶ διαγράφομεν ἐκ τῶν διπτύχων τῆς Ἐκκλησίας τοὺς δεχθέντας εἰς κοινωνίαν τὴν 27ην Ἰανουαρίου 2019.
Επονται αι υπογραφαι των τριων παροντων Αρχιερεων Μεσογαιας Κηρυκου, Κενυας Ματθαιου και Μπανκαου Ναθαναηλ, καθως και η διαδικτυακη ομοφωνος γνωμη των Αρχιερεων Κιεβου Σεραφειμ και Μερκιας Σωζομενου.
Δια την ακριβειαν
Ο Μητροπολιτης Μεσογαιας
Λαυρεωτικης καί Αχαρνων Κηρυκος
Comments
Post a Comment