ΠΡΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΙΝ ΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ
Σχόλιο περί της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού Οινουσσών
Τετ, 22/08/2018 - 15:33
Σε πρόσφατο άρθρο του (εδώ: https://www.alithia.gr/ apopseis/gia-afieroma-sto- iero-koinovio-oinoysson-kai- tin-mitera-eirini)
ο αξιότιμος κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε εν συντομία στην υπόθεση της
οσιακής μορφής της μοναχής Ειρήνης Πατέρα. Παραβλέποντας την εμπάθεια
του αξιότμου αρθρογράφου για τους Παλαιοημερολογίτες - τους οποίους
κήρυξε ..."εκτός Εκκλησίας", όταν μάλιστα γνωρίζουμε από το
Εκκλησιαστικό Δίκαιο ότι μια τέτοια αρμοδιότητα έχει μόνο Οικουμενική ή
Μεγάλη Τοπική Σύνοδος - έρχομαι να καταθέσω ένα σχόλιο για το "τι ακολούθησε μετά και πως κατέληξε το Ι. Κοινόβιο να ακολουθεί το παλαιό ημερολόγιο",
για το οποίο δηλώνει ο αξιότιμος αρθρογράφος ότι δεν γνωρίζει, παρά το
γεγονός ότι έχει μελετήσει την ιστορία του Κοινοβίου "από 15 ετίας και
πλέον", όπως γράφει παραπάνω.
Προς γνώση λοιπόν του αρθρογράφου, αλλά κυρίως των σεβαστών και φιλαληθών αναγνωστών, αναφέρω τα σχετικά με την ένταξη της Ι. Μ. Ευαγγελισμού Οινουσσών στο παλαιό ημερολόγιο.
Η μακαριστή ηγουμένη της Ι. Μ. Ευαγγελισμού Οινουσσών Χίου Μαρία Μυρτιδιώτισσα ήταν, ως γνωστόν, πνευματικό τέκνο του οσίου Γέροντος Φιλοθέου Ζερβάκου, του οποίου την γραμμή, στα ζητήματα του Ημερολογίου και του Οικουμενισμού ακολουθούσε.
Ήδη από το 1965 με ευλογία του Γέροντος Φιλοθέου το Κοινόβιο ακολουθούσε το παλαιό ημερολόγιο. Γράφει σε επιστολή του, στις 22/5/1965, προς την ηγουμένη ο Γέρων Φιλόθεος (βλ. "Ορθόδοξος Τύπος", αρ. 1647, 16/6/2006): "Σήμερον γράφω εἰς τὸν Βασιλέα, διὰ τὴν ἐπαναφορὰν τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Ἑορτολογίου, νὰ φροντίση μὲ τὸν Μακαριώτατον Χρυσόστομον (Χατζησταύρου) καὶ τὴν Κυβέρνησιν, νὰ τὸ ἐπαναφέρουν, διὰ τὴν εἰρήνην καὶ τὸ καλὸν τῆς Ἐκκλησίας. Ἐὰν τὸ ἐπαναφέρουν, καλῶς, ἐὰν δὲν τὸ ἐπαναφέρουν, σεῖς μετὰ τὰ ἐγκαίνια, νὰ ἀκολουθήσετε τὸ παλαιὸν καὶ ἂν σᾶς κάμη κανεὶς παρατήρησιν, θὰ τῷ εἰπῆτε, ἔχομεν ἐντολὴν ἀπὸ τὸν Πνευματικόν μας".
Το 1968, σε μια εποχή που τα οικουμενιστικά ανοίγματα του Πατριάρχου Αθηναγόρα, είχαν προκαλέσει αποτροπιασμό στο πλήρωμα των Ορθοδόξων, και ο Γέρων Φιλόθεος με φλογερά κείμενα συμμετείχε στην ορθόδοξη αντίσταση, η ηγουμένη Μαρία Μυρτιδιώτισσα ήρθε σε σύγκρουση με τον τότε νέο Δεσπότη της Χίου κ. Χρυσόστομο Γιαλούρη (τοποθετήθηκε το 1967) επειδή σε επίσκεψή του στο Κοινόβιο μνημόνευσε τον Αθηναγόρα. Ας αφήσουμε τον ίδιο τον Δεσπότη να μας τα διηγηθεί (από επιστολή του με ημερομηνία 2/12/1968 προς τον πρόεδρο και τα μέλη του "Ταμείου Χιακής Συνεργασίας" στο Λονδίνο, που δημοσιεύθηκε στοΑλεξάνδρου Καλομοίρου, Διώκτης Κληρικός, Αθήναι, 1969, σελ. 4-5): "Μόλις ἐπεσκέφθημεν τὴν Ἱ. Μονήν, ἐτελέσαμεν τρισάγιον εἰς τὸν τάφον τοῦ ἀειμνήστου συζύγου τῆς κ. Πατέρα (μοναχοῦ Ξενοφῶντος), εὐθὺς μετὰ τὴν σύντομον δέησιν ἐμνημονεύσαμεν καθηκόντως τοῦ Ὀνόματος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου, δι᾿ ὅπερ ἡ κ. Πατέρα ὡς ἐπληροφορήθημεν βραδύτερον, ἐδυσφόρησεν, ἢ ἀκριβέστερον, ἠγανάκτησεν, διότι "δὲν ἀναγνωρίζει" τὸν Πατριάρχην... Δὶς ἐπεχείρησε νὰ κάμῃ εἰς τὸν Μητροπολίτην Θεολιγκὴν διδασκαλίαν (περὶ Πατριάρχου καὶ Πάπα κ.τ.τ.) μὲ ὕφος ὑπεροπτικόν".
Η στάση της ηγουμένης, προκάλεσε τη μήνη του κ. Γιαλούρη ο οποίος ελλείψει θεολογικών επιχειρημάτων προσπάθησε να την πολεμήσει για το θέμα του λειψάνου ("πτώματος", όπως το αποκαλούσε) της κόρης της. Το Κοινόβιο διέκοψε κάθε εκκλησιαστική κοινωνία μαζί του και εντάχθηκε στην Εκκλησία των Παλαιοημερολογιτών υπό τον τότε Αρχιεπίσκοπο κ. Αυξέντιο. Το αποτέλεσμα βεβαίως ήταν ο Δεσπότης να αρχίσει διωγμό εναντίον του Κοινοβίου, εφευρίσκοντας λόγους διώξεως και σέρνοντας στα δικαστήρια την ηγουμένη και τις μοναχές...
Ευχαριστώ για την φιλοξενία του σχολίου μου και εύχομαι καλή συνέχεια στο σημαντικό έργο της ενημερώσεως των πολιτών.
Με εκτίμηση,
Νικόλαος Μάννης
Προς γνώση λοιπόν του αρθρογράφου, αλλά κυρίως των σεβαστών και φιλαληθών αναγνωστών, αναφέρω τα σχετικά με την ένταξη της Ι. Μ. Ευαγγελισμού Οινουσσών στο παλαιό ημερολόγιο.
Η μακαριστή ηγουμένη της Ι. Μ. Ευαγγελισμού Οινουσσών Χίου Μαρία Μυρτιδιώτισσα ήταν, ως γνωστόν, πνευματικό τέκνο του οσίου Γέροντος Φιλοθέου Ζερβάκου, του οποίου την γραμμή, στα ζητήματα του Ημερολογίου και του Οικουμενισμού ακολουθούσε.
Ήδη από το 1965 με ευλογία του Γέροντος Φιλοθέου το Κοινόβιο ακολουθούσε το παλαιό ημερολόγιο. Γράφει σε επιστολή του, στις 22/5/1965, προς την ηγουμένη ο Γέρων Φιλόθεος (βλ. "Ορθόδοξος Τύπος", αρ. 1647, 16/6/2006): "Σήμερον γράφω εἰς τὸν Βασιλέα, διὰ τὴν ἐπαναφορὰν τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Ἑορτολογίου, νὰ φροντίση μὲ τὸν Μακαριώτατον Χρυσόστομον (Χατζησταύρου) καὶ τὴν Κυβέρνησιν, νὰ τὸ ἐπαναφέρουν, διὰ τὴν εἰρήνην καὶ τὸ καλὸν τῆς Ἐκκλησίας. Ἐὰν τὸ ἐπαναφέρουν, καλῶς, ἐὰν δὲν τὸ ἐπαναφέρουν, σεῖς μετὰ τὰ ἐγκαίνια, νὰ ἀκολουθήσετε τὸ παλαιὸν καὶ ἂν σᾶς κάμη κανεὶς παρατήρησιν, θὰ τῷ εἰπῆτε, ἔχομεν ἐντολὴν ἀπὸ τὸν Πνευματικόν μας".
Το 1968, σε μια εποχή που τα οικουμενιστικά ανοίγματα του Πατριάρχου Αθηναγόρα, είχαν προκαλέσει αποτροπιασμό στο πλήρωμα των Ορθοδόξων, και ο Γέρων Φιλόθεος με φλογερά κείμενα συμμετείχε στην ορθόδοξη αντίσταση, η ηγουμένη Μαρία Μυρτιδιώτισσα ήρθε σε σύγκρουση με τον τότε νέο Δεσπότη της Χίου κ. Χρυσόστομο Γιαλούρη (τοποθετήθηκε το 1967) επειδή σε επίσκεψή του στο Κοινόβιο μνημόνευσε τον Αθηναγόρα. Ας αφήσουμε τον ίδιο τον Δεσπότη να μας τα διηγηθεί (από επιστολή του με ημερομηνία 2/12/1968 προς τον πρόεδρο και τα μέλη του "Ταμείου Χιακής Συνεργασίας" στο Λονδίνο, που δημοσιεύθηκε στοΑλεξάνδρου Καλομοίρου, Διώκτης Κληρικός, Αθήναι, 1969, σελ. 4-5): "Μόλις ἐπεσκέφθημεν τὴν Ἱ. Μονήν, ἐτελέσαμεν τρισάγιον εἰς τὸν τάφον τοῦ ἀειμνήστου συζύγου τῆς κ. Πατέρα (μοναχοῦ Ξενοφῶντος), εὐθὺς μετὰ τὴν σύντομον δέησιν ἐμνημονεύσαμεν καθηκόντως τοῦ Ὀνόματος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου, δι᾿ ὅπερ ἡ κ. Πατέρα ὡς ἐπληροφορήθημεν βραδύτερον, ἐδυσφόρησεν, ἢ ἀκριβέστερον, ἠγανάκτησεν, διότι "δὲν ἀναγνωρίζει" τὸν Πατριάρχην... Δὶς ἐπεχείρησε νὰ κάμῃ εἰς τὸν Μητροπολίτην Θεολιγκὴν διδασκαλίαν (περὶ Πατριάρχου καὶ Πάπα κ.τ.τ.) μὲ ὕφος ὑπεροπτικόν".
Η στάση της ηγουμένης, προκάλεσε τη μήνη του κ. Γιαλούρη ο οποίος ελλείψει θεολογικών επιχειρημάτων προσπάθησε να την πολεμήσει για το θέμα του λειψάνου ("πτώματος", όπως το αποκαλούσε) της κόρης της. Το Κοινόβιο διέκοψε κάθε εκκλησιαστική κοινωνία μαζί του και εντάχθηκε στην Εκκλησία των Παλαιοημερολογιτών υπό τον τότε Αρχιεπίσκοπο κ. Αυξέντιο. Το αποτέλεσμα βεβαίως ήταν ο Δεσπότης να αρχίσει διωγμό εναντίον του Κοινοβίου, εφευρίσκοντας λόγους διώξεως και σέρνοντας στα δικαστήρια την ηγουμένη και τις μοναχές...
Ευχαριστώ για την φιλοξενία του σχολίου μου και εύχομαι καλή συνέχεια στο σημαντικό έργο της ενημερώσεως των πολιτών.
Με εκτίμηση,
Νικόλαος Μάννης
Comments
Post a Comment