ΚΑΙΡΟΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ
<<ΚΑΙΡΟΣ ΕΝΑΙ, ΝΑ ΜΕΤΑΝΟΗΣΟΥΜΕ.ΚΑΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΥΝΕΛΘΟΥΜΕ!>>
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Εμείς αρνηθήκαμε τον Πλάστη και Ευεργέτη μας. Εμείς γίναμε πιο άλογοι κι από τα άλογα κτίσματα, καταπατώντας τους φυσικούς και θεόσδοτους νόμους. Καιρός είναι, λοιπόν, να μετανοήσουμε. Καιρός είναι να συνέλθουμε.
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Εμείς αρνηθήκαμε τον Πλάστη και Ευεργέτη μας. Εμείς γίναμε πιο άλογοι κι από τα άλογα κτίσματα, καταπατώντας τους φυσικούς και θεόσδοτους νόμους. Καιρός είναι, λοιπόν, να μετανοήσουμε. Καιρός είναι να συνέλθουμε.
Όσοι από μας είναι ακόμα υγιείς, ας βοηθήσουν τους αρρώστους.
Όσοι είναι όρθιοι, ας απλώσουν φιλάδελφα το χέρι τους στους πεσμένους. Όσοι βαδίζουν σταθερά στο δρόμο της σωτηρίας, ας προσελκύσουν κι εκείνους που τριγυρνούν στις γκρεμοτοπιές της απώλειας...
Ας μη νοιαζόμαστε μόνο για το συμφέρον μας, αλλά και για την ωφέλεια των αδελφών μας. Όλοι φροντίζουμε ν' αυξήσουμε τα κέρδη μας, κανένας να βοηθήσει εκείνους που έχουν ανάγκη.
Όλοι απλώνουμε τα χέρια για να πάρουμε, κανένας για να δώσει. Όλοι σκεφτόμαστε πώς θα παρατείνουμε την επίγεια ζωή μας, κανένας πώς θα σώσει την ψυχή του.
Όλοι φοβόμαστε την επίγεια δυστυχία, κανένας δεν τρέμει την αιώνια κόλαση. Άφατη είναι η οδύνη της ψυχής μου για την πώρωσή μας. «Ποιος μπορεί να κάνει το κεφάλι μου πηγάδι με νερό και τα μάτια μου πηγές δακρύων, για να κλαίω το λαό μου τούτο μέρα και νύχτα;» ( Ιερ. 9:1 ) .
Ίσως μερικοί από σας να λένε με δυσφορία: "Όλο για δάκρυα και θρήνους μας μιλάει αυτός εδώ, όλα μαύρα κι άραχνα τα βλέπει". Δεν θα το ήθελα , πιστέψτε με, δεν θα το ήθελα. Μόνο χαρά κι ευφροσύνη θα ποθούσα να νιώθω, μόνο επαίνους και εγκώμια ν' αναφέρω. Μα δεν είναι καιρός για τέτοια .
Τι κι αν δεν κλαίω, αφού τα έργα μας είναι για κλάματα; Τι και αν δεν θρηνώ, αφού τα έργα μας είναι αξιοθρήνητα; Σας ενοχλεί η θρηνολογία μου; Αλλά γιατί δεν σας ενοχλούν οι αμαρτίες σας; Είναι αποκρουστικός ο οδυρμός μου; Αλλά μήπως δεν είναι, και περισσότερο μάλιστα , ο αντίθετος βίος σας; Μην πέσετε στην κόλαση, και δεν πενθώ.
Μην πεθάνετε ψυχικά, και δεν κλαίω. Βλέποντάς σας, όμως, να χάνεστε, πώς να μη λυπάμαι; Πατέρας σας είμαι, πατέρας πνευματικός και φιλόστοργος .
ΑΦΥΠΝΙΣΤΙΚΑ ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΩΣ
«Όπως γίνεται κατακάθαρος ο ουρανός μετά από σφοδρή καταιγίδα, έτσι και μετά από τα πολλά δάκρυα ακολουθεί ψυχική γαλήνη και ηρεμία και εξαφανίζεται το σκότος της αμαρτίας. Και όπως καθαριζόμαστε με το νερό και με το Άγιο Πνεύμα (στη Βάπτιση), έτσι καθαριζόμαστε πάλι με τα δάκρυα και την εξομολόγηση, αν δεν το κάνουμε από επίδειξη και φιλοδοξία».
«Αυτό που κάνουμε με τα σπίτια μας, δηλαδή, όταν παλιώνουν τα διορθώνουμε, το ίδιο να κάνεις και στον εαυτό σου. Αμάρτησες σήμερα; “Πάλιωσες την ψυχή σου”; Μην πέφτεις σε απόγνωση, ούτε να αποκάμεις, αλλά ανακαίνισε την ψυχή σου με μετάνοια, με δάκρυα, με εξομολόγηση και με καλά έργα και ποτέ να μην το παραλείπεις αυτό».
«Γι’ αυτό έχουμε ανάγκη από λεπτομερή εξομολόγηση και από δάκρυα πολλά. […] Όταν λέω μετάνοια, δεν εννοώ μόνο να εγκαταλείψετε τις παλιές κακές σας πράξεις, αλλά να το δείξετε με μεγαλύτερα καλά, καθώς λέει: «ποιήσατε οὖν καρπὸν ἄξιον τῆς μετανοίας». (Ματ.3,8) Πώς θα το πετύχουμε αυτό; Αν κάνουμε τα αντίθετα απ’ ό,τι προηγουμένως».
«Ας τον ακολουθήσουμε λοιπόν κι εμείς το Χριστό, διότι έχουμε πολλές ασθένειες της ψυχής και ζητάει αυτές πρώτα να θεραπεύσει. Γι’ αυτό διορθώνει τις σωματικές, για να εκδιώξει τις ασθένειες της δικής μας ψυχής. Ας προσέλθουμε λοιπόν σ’ αυτόν, αλλά να μη ζητάμε τίποτε βιοτικό, αλλά την άφεση των αμαρτιών΄ την παραχωρεί και τώρα (οποιαδήποτε στιγμή), αρκεί μόνο να τη ζητάμε αληθινά».
«Το καλύτερο είναι να μην αμαρτάνεις καθόλου. Ό,τι κι αν γίνει όμως, μετά πρέπει να συναισθάνεσαι την αμαρτωλότητά σου και να διορθώνεσαι. Αν μας λείπει αυτό, πώς θα παρακαλέσουμε το Θεό και θα ζητήσουμε την άφεση των αμαρτημάτων μας, εμείς που δεν τα λαμβάνουμε ποτέ υπόψη μας; Όταν εσύ ο ίδιος που αμάρτησες δε θέλεις ούτε αυτό να το αναγνωρίσεις, για ποια σφάλματά σου θα παρακαλέσεις το Θεό; Γι` αυτά που δεν αναγνωρίζεις»;
«Ο Θεός δεν οργίζεται τόσο με όσους αμαρτάνουν, όσο μ’ εκείνους που δεν δείχνουν ταπείνωση μετά την αμαρτία».
«Η αναισθησία που συνοδεύει την αμαρτία κάνει το Θεό να αγανακτεί και να εξοργίζεται περισσότερο, απ’ ό,τι η ίδια η αμαρτία».
«Προφθάσωμεν, λοιπόν, τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ἐν ἐξομολογήσει». (Ψαλ. 94,2) Ας κλάψουμε και ας θρηνήσουμε. Αν μπορέσουμε να παρακαλέσουμε το δικαστή προ της δίκης να συγχωρήσει τα αμαρτήματά μας, δεν θα χρειαστεί ούτε στο δικαστήριο να μπούμε. Όπως πάλι, αν δε γίνει αυτό, θα ακούσει την απολογία μας δημόσια, με την παρουσία όλης της οικουμένης, και τότε δε θα έχουμε ελπίδα συγχώρησης. Κανείς από όσους δεν διέλυσαν εδώ τα αμαρτήματά τους, όταν απέλθει εκεί, δεν θα αποφύγει τις ευθύνες του γι’ αυτά».
«Γι` αυτό και ο Θεός μακάρισε αυτούς που μετανοουν, πιο πολύ από τους άλλους και είπε: «μακάριοι οἱ πενθοῦντες». Και ο Παύλος είπε: «Χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε». Και εννοούσε την ηδονή που προέρχεται από τα δάκρυα. Όπως, δηλαδή, η χαρά για τα κοσμικά αγαθά είναι στενά συνδεδεμένη με τη λύπη, έτσι και τα θεάρεστα δάκρυα κάνουν να βλαστήσει αιώνια και αμάραντη χαρά».
Όσοι είναι όρθιοι, ας απλώσουν φιλάδελφα το χέρι τους στους πεσμένους. Όσοι βαδίζουν σταθερά στο δρόμο της σωτηρίας, ας προσελκύσουν κι εκείνους που τριγυρνούν στις γκρεμοτοπιές της απώλειας...
Ας μη νοιαζόμαστε μόνο για το συμφέρον μας, αλλά και για την ωφέλεια των αδελφών μας. Όλοι φροντίζουμε ν' αυξήσουμε τα κέρδη μας, κανένας να βοηθήσει εκείνους που έχουν ανάγκη.
Όλοι απλώνουμε τα χέρια για να πάρουμε, κανένας για να δώσει. Όλοι σκεφτόμαστε πώς θα παρατείνουμε την επίγεια ζωή μας, κανένας πώς θα σώσει την ψυχή του.
Όλοι φοβόμαστε την επίγεια δυστυχία, κανένας δεν τρέμει την αιώνια κόλαση. Άφατη είναι η οδύνη της ψυχής μου για την πώρωσή μας. «Ποιος μπορεί να κάνει το κεφάλι μου πηγάδι με νερό και τα μάτια μου πηγές δακρύων, για να κλαίω το λαό μου τούτο μέρα και νύχτα;» ( Ιερ. 9:1 ) .
Ίσως μερικοί από σας να λένε με δυσφορία: "Όλο για δάκρυα και θρήνους μας μιλάει αυτός εδώ, όλα μαύρα κι άραχνα τα βλέπει". Δεν θα το ήθελα , πιστέψτε με, δεν θα το ήθελα. Μόνο χαρά κι ευφροσύνη θα ποθούσα να νιώθω, μόνο επαίνους και εγκώμια ν' αναφέρω. Μα δεν είναι καιρός για τέτοια .
Τι κι αν δεν κλαίω, αφού τα έργα μας είναι για κλάματα; Τι και αν δεν θρηνώ, αφού τα έργα μας είναι αξιοθρήνητα; Σας ενοχλεί η θρηνολογία μου; Αλλά γιατί δεν σας ενοχλούν οι αμαρτίες σας; Είναι αποκρουστικός ο οδυρμός μου; Αλλά μήπως δεν είναι, και περισσότερο μάλιστα , ο αντίθετος βίος σας; Μην πέσετε στην κόλαση, και δεν πενθώ.
Μην πεθάνετε ψυχικά, και δεν κλαίω. Βλέποντάς σας, όμως, να χάνεστε, πώς να μη λυπάμαι; Πατέρας σας είμαι, πατέρας πνευματικός και φιλόστοργος .
ΑΦΥΠΝΙΣΤΙΚΑ ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΩΣ
«Όπως γίνεται κατακάθαρος ο ουρανός μετά από σφοδρή καταιγίδα, έτσι και μετά από τα πολλά δάκρυα ακολουθεί ψυχική γαλήνη και ηρεμία και εξαφανίζεται το σκότος της αμαρτίας. Και όπως καθαριζόμαστε με το νερό και με το Άγιο Πνεύμα (στη Βάπτιση), έτσι καθαριζόμαστε πάλι με τα δάκρυα και την εξομολόγηση, αν δεν το κάνουμε από επίδειξη και φιλοδοξία».
«Αυτό που κάνουμε με τα σπίτια μας, δηλαδή, όταν παλιώνουν τα διορθώνουμε, το ίδιο να κάνεις και στον εαυτό σου. Αμάρτησες σήμερα; “Πάλιωσες την ψυχή σου”; Μην πέφτεις σε απόγνωση, ούτε να αποκάμεις, αλλά ανακαίνισε την ψυχή σου με μετάνοια, με δάκρυα, με εξομολόγηση και με καλά έργα και ποτέ να μην το παραλείπεις αυτό».
«Γι’ αυτό έχουμε ανάγκη από λεπτομερή εξομολόγηση και από δάκρυα πολλά. […] Όταν λέω μετάνοια, δεν εννοώ μόνο να εγκαταλείψετε τις παλιές κακές σας πράξεις, αλλά να το δείξετε με μεγαλύτερα καλά, καθώς λέει: «ποιήσατε οὖν καρπὸν ἄξιον τῆς μετανοίας». (Ματ.3,8) Πώς θα το πετύχουμε αυτό; Αν κάνουμε τα αντίθετα απ’ ό,τι προηγουμένως».
«Ας τον ακολουθήσουμε λοιπόν κι εμείς το Χριστό, διότι έχουμε πολλές ασθένειες της ψυχής και ζητάει αυτές πρώτα να θεραπεύσει. Γι’ αυτό διορθώνει τις σωματικές, για να εκδιώξει τις ασθένειες της δικής μας ψυχής. Ας προσέλθουμε λοιπόν σ’ αυτόν, αλλά να μη ζητάμε τίποτε βιοτικό, αλλά την άφεση των αμαρτιών΄ την παραχωρεί και τώρα (οποιαδήποτε στιγμή), αρκεί μόνο να τη ζητάμε αληθινά».
«Το καλύτερο είναι να μην αμαρτάνεις καθόλου. Ό,τι κι αν γίνει όμως, μετά πρέπει να συναισθάνεσαι την αμαρτωλότητά σου και να διορθώνεσαι. Αν μας λείπει αυτό, πώς θα παρακαλέσουμε το Θεό και θα ζητήσουμε την άφεση των αμαρτημάτων μας, εμείς που δεν τα λαμβάνουμε ποτέ υπόψη μας; Όταν εσύ ο ίδιος που αμάρτησες δε θέλεις ούτε αυτό να το αναγνωρίσεις, για ποια σφάλματά σου θα παρακαλέσεις το Θεό; Γι` αυτά που δεν αναγνωρίζεις»;
«Ο Θεός δεν οργίζεται τόσο με όσους αμαρτάνουν, όσο μ’ εκείνους που δεν δείχνουν ταπείνωση μετά την αμαρτία».
«Η αναισθησία που συνοδεύει την αμαρτία κάνει το Θεό να αγανακτεί και να εξοργίζεται περισσότερο, απ’ ό,τι η ίδια η αμαρτία».
«Προφθάσωμεν, λοιπόν, τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ἐν ἐξομολογήσει». (Ψαλ. 94,2) Ας κλάψουμε και ας θρηνήσουμε. Αν μπορέσουμε να παρακαλέσουμε το δικαστή προ της δίκης να συγχωρήσει τα αμαρτήματά μας, δεν θα χρειαστεί ούτε στο δικαστήριο να μπούμε. Όπως πάλι, αν δε γίνει αυτό, θα ακούσει την απολογία μας δημόσια, με την παρουσία όλης της οικουμένης, και τότε δε θα έχουμε ελπίδα συγχώρησης. Κανείς από όσους δεν διέλυσαν εδώ τα αμαρτήματά τους, όταν απέλθει εκεί, δεν θα αποφύγει τις ευθύνες του γι’ αυτά».
«Γι` αυτό και ο Θεός μακάρισε αυτούς που μετανοουν, πιο πολύ από τους άλλους και είπε: «μακάριοι οἱ πενθοῦντες». Και ο Παύλος είπε: «Χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε». Και εννοούσε την ηδονή που προέρχεται από τα δάκρυα. Όπως, δηλαδή, η χαρά για τα κοσμικά αγαθά είναι στενά συνδεδεμένη με τη λύπη, έτσι και τα θεάρεστα δάκρυα κάνουν να βλαστήσει αιώνια και αμάραντη χαρά».
Comments
Post a Comment