ΑΓΙΟ ΜΥΡΟ 2006
Είναι σωστό να φορούν πολύτιμα άμφια οι ιερείς;
Η κατηγορία περί πολυτελών αμφίων των ιερέων
είναι παλιά δεν είναι σημερινή, αλλά ανάγεται στην αρχαία Εκκλησία! Να τι γράφει ο ιεροκήρυξ Δημητριος Παναγόπουλος επ'
αυτού: "Υπάρχουν «Ευαγγελικοί» που κατηγορούν τούς
Ιερωμένους για το βαρύτιμο των στολών των. Και εξ αιτίας αυτού παραμένουν
μακράν της Εκκλησίας και του Αγιασμού πολλοί εξ ημών. Στο σημείο αυτό κάνουμε διάκριση της στολής
του Κλήρου εν το Εκκλησία και της στολής έξω της Εκκλησίας. Όπως λέγουν οι άγιοι ημών Πατέρες υπάρχει
λόγος όπου ενδύονται κατ' εξοχήν οι Αρχιερείς τόσον μεγαλοπρεπώς εις την
Εκκλησίαν.
Λέγει π.χ. ο Μ. Βασίλειος «Χρήσιμον και το
της εσθήτος ιδίωμα, προκηρυττούσης έκαστον και προδιαμαρτυρομένης το επάγγελμα
της κατά Θεόν ζωής, ώστε ακόλουθον και την πράξιν παρά των τυγχανόντων ημίν
απαιτείσθαι ου γαρ ομοίως το απρεπές και άσχημον εν τοις τυχούσι και εν τοις
μεγάλα υπισχουμένοις διαφαίνεται» και πάλιν «Ως ουν εστί τι στρατιώτου ίδιον εν
τω ενδύματι και άλλο του συγκλητικού, και άλλο άλλου, αφ' ων εικάζεται αυτών ως
επί το πλείστον, τα αξιώματα, ούτως είναι τινά και χριστιανού ιδιότητα και από
της εσθήτος το ευπρεπές και ακόλουθον σώζουσαν την από του Αποστόλου
παραδιδομένην κοσμιότητα, ποτέ μεν τον, Επίσκοπον κόσμιον είναι διοριζόμενον,
ποτέ δε τις γυναίκας εν τη καταστoλή κοσμίω είναι διατασσομένου» (Ερωτ. κβ')
και πάλιν «Η δια του σχήματος επαγγελία οιονεί παιδαγωγία τις εστί τοις
ασθενεστέροις προς το και ακάνθας αυτούς από των φαύλων ειργάσθαι» (του ιδίου).
Εκ των λόγων αυτών του θείου
Πατρός αποδεικνύεται, ότι υπάρχει λόγος της ιερατικής μεγαλοπρεπούς ενδυμασίας,
διότι κηρύττει και δια της στολής του ακόμη ο Αρχιερεύς, η ζώσα αύτη εικόνα του
Κυρίου.
Το μεγαλοπρεπές της στολής των Αρχιερέων
υπάρχει από της πρώτης Εκκλησίας, δεν είναι των αιώνων μας. Εις τον πρώτον
μόλις αιώνα επί Επισκόπου Ταυρομενίας Αγίου Παγκρατίου διαβάζομεν τα έξης:
«Όταν μετέβη ο ηγεμών εις συνάντησιν του Παγκρατίου εύρεν αυτόν ενδεδυμένον την
ιερατικήν στολήν επί θρόνου καθιζόμενον, και έχοντα προ αυτού την εικόνα του
Χριστού και τον Σταυρόν. Ιδών τότε αυτόν εν τοσαύτη δόξη, έπεσε επί πρόσωπον
και τον επροσκύνησε, διότι είδε φως θείον, όπερ περιεκύκλωνε τον Άγιον. Ο δε
Άγιος ήγειρεν αυτόν, και ησπάσατο. Εγερθείς δε ο ηγεμών, έντρομος, ανέκραξε:
Μέγας ο Θεός των Χριστιανών! Πιστεύω εις Σε, Ιησού Χριστέ, Θεέ αληθέστατε.
Τότε ο Άγιος ηυλόγησε αυτόν σταυροειδώς και
επρόσταξε να καθίση πλησίον του. Ο δε ηγεμών έλεγε: Πώς
να σε πλησιάσω αφού βλέπω την φλόγα περικυκλουσάν σε; Εννοήσας τότε ο Άγιος,
ότι το φως τούτο ήτο η χάρις του Αγίου Πνεύματος δια την ιεράν στολήν, ην
ενεδύετο, προστάξας να εξέλθουν άπαντες και μετ' ολίγον να επιστρέψουν, εξεδύθη
τα ιερά ιμάτια. Τότε ο Βονιφάτιος δεν έβλεπεν πλέον το φως. Όθεν εκάθησε
πλησίον του Αγίου Παγκρατίου και ήκουσε τους σωτηρίους λόγους αυτού»
(βλ. Μ. Συναξ. Θ' Ιουλίου σελ. 142).
Ώστε δεν είναι αμαρτία όταν βλέπομεν
χρυσοποίκιλτον τον Αρχιερέα εις την Εκκλησίαν, διότι εικονίζει τον Κύριον ημών
Ιησούν Χριστον. Δια δε την στολήν έξω της Εκκλησίας είναι υπόθεσις ενός
εκάστου. Ο Μ. Βασίλειος, όστις έξω της Εκκλησίας
εκυκλοφορούσε με απλούν τετριμμένον ράσον, εντός της Εκκλησίας ήτο
μεγαλοπρεπής. Έλεγε δε χαρακτηριστικά «Τώρα
ενδύεται Χριστός, ο Βασίλειος».
'
Πολλοί άνθρωποι αντιδρούν βλέποντας στις Εκκλησίες
βαρύτιμους πολυελαίους και χρυσά άμφια... Ένας φωτισμένος γέροντας προσεγγίζει το θέμα
αυτό ως εξής: Όπως εμείς, όσο φτωχοί κι αν είμαστε, έχουμε κι ένα καλύτερο
σερβίτσιο για κάποιο ξένο, το ίδιο και περισσότερο πρέπει να φρονούμε και να
πράττουμε για το σπίτι του Θεού, το Ναό Του. Διότι είναι άσχημο να βάζουμε σε
κατώτερη θέση το Θεό από τον συνάνθρωπο μας. Πρέπει, λοιπόν, να προσφέρουμε
ό,τι καλύτερο έχουμε για το Θεό και να μην είναι η προσφορά μας δευτέρας
διαλογής, όπως του Κάιν.
Comments
Post a Comment