ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ
ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΒΛΑΣΦΗΜΟΥΝΤΩΝ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟΝ
ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟΝ
Μάλιστα τα σκαλοπάτια της κλίμακας είναι οι μυστικές θεοφάνειες που
συνέβησαν κατά διαφόρους χρόνους στους αγίους προφήτες και αποκάλυψαν
βαθμιαίως το άρρητο όραμα της ενσαρκώσεώς Του, που ήταν προορισμένο να
συντελεσθεί κατά τους έσχατους καιρούς.
Οι άγγελοι δε φανερώνουν με την ανάβασή τους το μεγαλείο της θεότητας, ενώ με την κατάβασή τους την ταπεινότητα της ανθρωπότητας, την οποία ο Θεός-Λόγος συγκατατέθηκε να δεχθεί.Δεύτερος, ο προφήτης του Θεού Μωυσής διδάχθηκε το περί αυτής μυστήριο, όταν είδε την φλεγομένη και μη καιομένη βάτο.
Η βάτος αντιπροσωπεύει την αδυναμία της ανθρωπίνης φύσεως, επειδή το ίδιο το φυτό, ο θάμνος, είναι αδύναμος, εύθραυστος και γεμάτος παρακλάδια, όπως η ποικιλομορφία των αμαρτιών μας, ενώ η φωτιά που έφλεγε την βάτο αλλά δεν την έκαιγε, εκπροσωπεί την θεότητα του Μονογενούς Υιού του Υψίστου· καθώς «και γάρ ο Θεός ημών πύρ καταναλίσκον» τις αμαρτίες μας, όπως λέγει ο θείος απόστολος[15].
Αυτό το όραμα προανήγγειλε την τέλεια ένωση του Μονογενούς με την ανθρωπότητα, την οποία έλαβε διά της Παναγίας Θεομήτορος, όταν εγκαταστάθηκε μέσα της δίχως να την κάψει, διατηρώντας την άφθαρτη. Επίσης και ο Δανιήλ, που έλαβε χάρη από τον Θεό να μιλά περί των μυστηρίων, μας δίδαξε περιγράφοντας αυτήν ως όρος, από το οποίο αχειροποίητα αποκόπηκε ένας λίθος και κατεπλάκωσε την πολυσύνθετη εικόνα που ονειρεύτηκε ο βασιλέας Ναβουχοδονόσορ[16].
Περί αυτού του μυστηρίου και αυτού του όρους ο προπάτωρ της είπε: «Όρος του Θεού όρος πίον, όρος τετυρωμένον, όρος πίον»[17]. «Όρος πίον», δηλαδή μεστωμένο και εμπλουτισμένο με πνευματικά χαρίσματα, που όμοιό του ωραίο και αρεστό δεν υπάρχει, ώστε να κατοικήσει εκεί ο Υιός του Υψίστου. Αυτό δηλώνει ο θείος προφήτης, όταν λέγει: «Ίνα τι υπολαμβάνετε», άνθρωποι, άλλα «όρη τετυρωμένα»;
Δεν υπάρχει, λέγει, άλλο βουνό εκτός από αυτό το θείο βουνό, δηλαδή την πάναγνη νεαρά παρθένο. Γι’ αυτό και προσθέτει: «Το όρος, ο ευδόκησεν ο Θεός κατοικείν εν αυτώ; Και γάρ ο Κύριος κατασκηνώσει εις τέλος»[18].Αισχυνθείτε λοιπόν μαζί με τον αισχρό Κοπρώνυμο για την πίστη σας, επειδή ισχυρίζεσθε ότι αυτή στερήθηκε της αειπάρθενης δόξας και τιμής, όταν γέννησε τον προσκυνητό Εμμανουήλ.
Καθώς «ο Θεός κατοικεί… εις τέλος», δηλαδή αυτή θα μείνει αχώριστη από την δόξα του μονογενούς Υιού της ως το τέλος. Ένας άλλος μυστικός κήρυκας την αποκαλεί ράβδο, «εκ της ρίζης Ιεσσαί, και άνθος εκ της ρίζης αναβήσεται»[19], και η προφητεία συνεχίζει, αλλά εγώ θα σταματήσω εδώ, για να μην καταστώ βαρετός.
Οι άγγελοι δε φανερώνουν με την ανάβασή τους το μεγαλείο της θεότητας, ενώ με την κατάβασή τους την ταπεινότητα της ανθρωπότητας, την οποία ο Θεός-Λόγος συγκατατέθηκε να δεχθεί.Δεύτερος, ο προφήτης του Θεού Μωυσής διδάχθηκε το περί αυτής μυστήριο, όταν είδε την φλεγομένη και μη καιομένη βάτο.
Η βάτος αντιπροσωπεύει την αδυναμία της ανθρωπίνης φύσεως, επειδή το ίδιο το φυτό, ο θάμνος, είναι αδύναμος, εύθραυστος και γεμάτος παρακλάδια, όπως η ποικιλομορφία των αμαρτιών μας, ενώ η φωτιά που έφλεγε την βάτο αλλά δεν την έκαιγε, εκπροσωπεί την θεότητα του Μονογενούς Υιού του Υψίστου· καθώς «και γάρ ο Θεός ημών πύρ καταναλίσκον» τις αμαρτίες μας, όπως λέγει ο θείος απόστολος[15].
Αυτό το όραμα προανήγγειλε την τέλεια ένωση του Μονογενούς με την ανθρωπότητα, την οποία έλαβε διά της Παναγίας Θεομήτορος, όταν εγκαταστάθηκε μέσα της δίχως να την κάψει, διατηρώντας την άφθαρτη. Επίσης και ο Δανιήλ, που έλαβε χάρη από τον Θεό να μιλά περί των μυστηρίων, μας δίδαξε περιγράφοντας αυτήν ως όρος, από το οποίο αχειροποίητα αποκόπηκε ένας λίθος και κατεπλάκωσε την πολυσύνθετη εικόνα που ονειρεύτηκε ο βασιλέας Ναβουχοδονόσορ[16].
Περί αυτού του μυστηρίου και αυτού του όρους ο προπάτωρ της είπε: «Όρος του Θεού όρος πίον, όρος τετυρωμένον, όρος πίον»[17]. «Όρος πίον», δηλαδή μεστωμένο και εμπλουτισμένο με πνευματικά χαρίσματα, που όμοιό του ωραίο και αρεστό δεν υπάρχει, ώστε να κατοικήσει εκεί ο Υιός του Υψίστου. Αυτό δηλώνει ο θείος προφήτης, όταν λέγει: «Ίνα τι υπολαμβάνετε», άνθρωποι, άλλα «όρη τετυρωμένα»;
Δεν υπάρχει, λέγει, άλλο βουνό εκτός από αυτό το θείο βουνό, δηλαδή την πάναγνη νεαρά παρθένο. Γι’ αυτό και προσθέτει: «Το όρος, ο ευδόκησεν ο Θεός κατοικείν εν αυτώ; Και γάρ ο Κύριος κατασκηνώσει εις τέλος»[18].Αισχυνθείτε λοιπόν μαζί με τον αισχρό Κοπρώνυμο για την πίστη σας, επειδή ισχυρίζεσθε ότι αυτή στερήθηκε της αειπάρθενης δόξας και τιμής, όταν γέννησε τον προσκυνητό Εμμανουήλ.
Καθώς «ο Θεός κατοικεί… εις τέλος», δηλαδή αυτή θα μείνει αχώριστη από την δόξα του μονογενούς Υιού της ως το τέλος. Ένας άλλος μυστικός κήρυκας την αποκαλεί ράβδο, «εκ της ρίζης Ιεσσαί, και άνθος εκ της ρίζης αναβήσεται»[19], και η προφητεία συνεχίζει, αλλά εγώ θα σταματήσω εδώ, για να μην καταστώ βαρετός.
ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΒΛΑΣΦΗΜΟΥΝΤΩΝ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΝ
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΝ
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΒΛΑΣΦΗΜΟΥΝΤΩΝ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟΝ
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΓΡΑΙΚΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟΝ
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΜΒΑΘΥΝΣΙΣ
ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΓΝΩΣΤΟΣ
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΓΝΩΣΤΟΣ
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΛΥΚΟΦΙΛΟΥΣΑΣ
ΤΟ ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΟ ΠΛΟΙΟ
Κατά τας αρχάς του έτους 1800 ο Ηγούμενος της Μονής Φιλοθέου επέστρεφε από την Αίνο της Θράκης συνοδευόμενος από σαράντα ευλαβείς προσκυνητές. Όλοι βιάζονταν να φθάσουν εγκαίρως στο Μοναστήρι, γιατί την χρονιά εκείνη συνέπιπταν και θα εόρταζαν μαζί το Πάσχα και τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΤΟ ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΟ ΠΛΟΙΟ
Κατά τας αρχάς του έτους 1800 ο Ηγούμενος της Μονής Φιλοθέου επέστρεφε από την Αίνο της Θράκης συνοδευόμενος από σαράντα ευλαβείς προσκυνητές. Όλοι βιάζονταν να φθάσουν εγκαίρως στο Μοναστήρι, γιατί την χρονιά εκείνη συνέπιπταν και θα εόρταζαν μαζί το Πάσχα και τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.
...Συνεχίστε την ανάγνωση
ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, ΤΗΣ ΚΡΟΣΤΑΝΔΗΣ ΕΝ ΖΩΗ
Το καλοκαίρι του 1893, ο βραδύγλωσσος Ιερορράπτης Π. Γ. Θεοδώροβιτς, περίμενε στη Μόσχα ανάμεσα στο πλήθος για το θαύμα. Άρχισε να φωνάζει τραυλίζοντας φοβερά:
– Μπάτιουσκα, προσευχηθείτε για μένα....
Συνεχίστε την ανάγνωση
Το καλοκαίρι του 1893, ο βραδύγλωσσος Ιερορράπτης Π. Γ. Θεοδώροβιτς, περίμενε στη Μόσχα ανάμεσα στο πλήθος για το θαύμα. Άρχισε να φωνάζει τραυλίζοντας φοβερά:
– Μπάτιουσκα, προσευχηθείτε για μένα....
Συνεχίστε την ανάγνωση
Comments
Post a Comment