ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Δ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑΤΑ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ
«ΚΗΡΥΞ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»
Ἐκδίδεται εἰς τά πλαίσια των
ιεραποστολικών και Φιλανθρωπικών σκοπών του «ΙΕΡΟΥ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ
ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΑΚΑΙΝΟΤΟΜΗΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΟΧ ΜΑΤΘΑΙΟΣ Α», (4ο χιλιμόμετρο
Λεωφὀρου Κορωπίου – Μαρκοπούλου, Τηλ. 210.6020176)
|
ΑΡΙΘΜ. ΤΕΥΧΟΥΣ 716
ΙΟΥΛΙΟΣ 2018
ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
ΤΟ
ΕΡΓΟΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
«Των
αγίων Πατέρων ο χορός, εκ των της οικουμένης περάτων συνδραμών, Πατρός, και
Υιού, και Πνεύματος αγίου, μίαν ουσίαν εδογμάτισε και φύσιν, και το μυστήριον
της θεολογίας, τρανώς παρέδωκε τη Εκκλησία· ούς ευφημούντες εν πίστει,
μακαρίσωμεν λέγοντες· Ω θεία παρεμβολή, θεηγόροι οπλίται, παρατάξεως Κυρίου,
αστέρες πολύφωτοι, του νοητού στερεώματος, της μυστικής Σιών οι ακαθαίρετοι
πύργοι, τα μυρίπνοα άνθη του Παραδείσου, τα πάγχρυσα στόματα του Λόγου, Νικαίας
το καύχημα, οικουμένης αγλάισμα, εκτενώς πρεσβεύσατε, υπέρ των ψυχών ημών»
Πολλά
οφείλει η Εκκλησία μας στους Πατέρες γιατί εκείνοι με τη θεολογική θεωρία και
την αγία τους ζωή εστερέωσαν μέσα σε εποχή πνευματικών αμφισβητήσεων και
αμφιβολιών την πίστη και την πράξη της Εκκλησίας. Καθαρίσθηκαν πρώτα για να
καθαρίσουν, έγιναν σοφοί για να κάνουν τους άλλους σοφούς, έγιναν φως για να
φωτίζουν, αγιάσθηκαν για να αγιάσουν, σύμφωνα με τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο
«Καθαρθήναι δει πρώτον, είτα καθάραι, σοφισθήναι και ούτω σοφίσαι, γενέσθω φως
και ούτω φωτίσαι εγγίσαι Θεώ και προσαγαγείν άλλους, αγιασθήναι και ούτω
αγιάσαι, χειραγωγήσαι μετά χειρών, συμβουλεύσαι μετά συνέσεως »
ΟΙ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Η
Εκκλησία μας, τιμά σήμερα, τη μνήμη των αγίων 630 Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής
Συνόδου, η οποία συνήλθε το 451 μ.Χ.
στην Χαλκηδόνα για να διατυπώσει το Χριστολογικό δόγμα. Συγκεκριμένα, με αφορμή τις διάφορες αιρέσεις
που διαστρέβλωναν την αλήθεια της Εκκλησίας μας γύρω από το πρόσωπο του Κυρίου,
η Σύνοδος της Χαλκηδόνας διατύπωσε το Χριστολογικό δόγμα και διατράνωσε την
πίστη της Ορθοδοξίας ότι ο Ιησούς Χριστός είναι τέλειος Θεός και τέλειος
άνθρωπος.
Με
αυτή την ομολογία πίστεως ο Χριστός είναι ο πραγματικός Σωτήρας και Θεός μας
και επομένως καθοδηγητής των ανθρώπων που δείχνει το δρόμο προς το
πραγματικό φως, προς τον Πατέρα των
φώτων.
Δεν
είναι λοιπόν τυχαίο που η Εκκλησία μας σήμερα που τιμά τη μνήμη των αγίων
Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, επέλεξε το συγκεκριμένο ευαγγελικό
ανάγνωσμα που είναι παρμένο από την “Επί του όρους ομιλία” και στο οποίο ο
Χριστός παρομοιάζει τους μαθητές Του με φως του κόσμου, με πόλη κτισμένη πάνω
σε βουνό που φαίνεται από παντού και ακόμα με λυχνάρι που καίει επάνω στο
λυχνοστάτη.
ΟΙ
ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΓΕΝΙΚΑ
Οι
Αγιοι Πατέρες είναι αυτοί οι οποίοι αγωνίστηκαν σε δύσκολες εποχές να
προσφέρουν ανόθευτο τον αυθεντικό αποκαλυπτικό λόγο στην κοινωνία της
στρατευομένης μας Εκκλησίας.
Ο
λόγος του Κυρίου, στο Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής «υμείς εστέ το φως του
κόσμου», ισχύει περισσότερο απ’ όλους στους Πατέρες μας. Με τους αγώνες και τα
ασκητικά τους παλαίσματα, με την παρρησία και τη γνήσια ομολογία τους, έγιναν
το «φως του κόσμου».
Πόση
αλήθεια η διαφορά των Οικουμενικών Πατέρων από εμάς σήμερα που φθάσαμε στο
κατάντημα να διακρίνουμε τις εντολές, σε εφαρμόσιμες και μη!…
Πόσο
τραγική, όντως, η κατάσταση των σημερινών «χριστιανών» που με τη δική τους
θεωρία και πράξη, βγάζουν «ψεύτικο» τον Ευαγγελικό λόγο, αφού αναίσχυντα
ισχυρίζονται ότι η σημερινή εποχή δεν επιτρέπει τα «άκρα της Εκκλησίας». Και
λέγοντας αυτά εννοούν τα «πάθη της ατιμίας» και άλλες καταστάσεις οι οποίες
είναι «αισχρόν εστί και λέγειν»…
Οι
θείοι Πατέρες, δεν ήταν οι μισθωτοί ποιμένες ώστε να αφήσουν το ποίμνιο να το
«αλωνίσουν» οι κακόδοξοι και αιρετικοί. Και ενώ στο ποίμνιο μελωδούσαν το θείον
κήρυγμα με τον «αυλό της θεολογίας», αντιθέτως, μπροστά στο φοβερό κίνδυνο της
αλλοιώσεως του ορθού δόγματος και του χριστιανικού ήθους, έπαιρναν στα χέρια
«την σφενδόνην του Πνεύματος», και έτρεπαν σε άτακτη φυγή τους λύκους των
αιρέσεων.
Οι
630 θεοφόροι Πατέρες της Δ ΄ Οικουμ. Συνόδου, η οποία συνεκλήθει στη Χαλκηδόνα
το 451 επί Αγίων Αυτοκρατόρων Μαρκιανού και Πουλχερίας, εξέδωσαν όρον
Δογματικόν περί της υποστατικής ενώσεως των δύο εν Χριστώ φύσεων.
Καταδίκασαν
τις κακόδοξες διδασκαλίες που δίδασκαν ότι ο Χριστός έχει μόνο μία φύση. Ακόμα
η μεγάλη αυτή Σύνοδος, καταδίκασε τον Ευτυχή και τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας των
Μονοφυσιτών Διόσκορο.
Είθε
να δώσει η Κεφαλή της Εκκλησίας μας, ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, να
συνειδητοποιήσουμε τον μοναδικό δρόμο προς σωτηρίαν τον οποίο διασφαλίζει η
Ορθόδοξη Εκκλησία, και με οδηγούς τους Πατέρες μας να πορευόμαστε στην προκοπή
και στον προσωπικό εξαγιασμό, πράγμα βέβαια που αποτελεί και τον προορισμό μας.
ΦΩΣ
ΧΡΙΣΤΟΥ ΦΑΙΝΕΙ ΠΑΣΙ
Μπορούμε
να επιμείνουμε λίγο στον παραβολικό λόγο του Χριστού, με τον οποίο οι μαθητές
παρουσιάζονται να είναι το “φως του κόσμου”.
Όπως μας πληροφορεί ο ευαγγελιστής Ιωάννης, αληθινό φως του κόσμου είναι
μόνο ο Θεός. Στο θεανδρικό πρόσωπο του
Χριστού οι άνθρωποι είδαμε το απρόσιτο φως της Θεότητας (“εγώ ειμί το φως του
κόσμου”) και λάβαμε “το φως της ζωής”.
Εκείνος,
λοιπόν, είναι “το φως των ανθρώπων”, “το
φως το αληθινόν, ο φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον”. Τόσο οι
μαθητές του Κυρίου όσο και οι πιστοί γενικότερα, επειδή ακριβώς δέχονται το φως
το αληθινό, μπορούν να γίνουν και οι ίδιοι φως με τη σχετική έννοια. Ο Χριστός είναι ο ίδιος το φως και πηγή του
φωτός.
Οι
πιστοί είναι ετερόφωτοι γιατί αντλούν φως από την πηγή Εκείνου. Παίρνουν το θείο φωτισμό “εκ του πληρώματος
αυτού” και έτσι γίνονται “τέκνα” και “υιοί φωτός”. Η εν Χριστώ ζωή, όπως υπογραμμίζει
ο Γρηγόριος Νύσσης, είναι τελικά μια πορεία μέσα στο φως του Χριστού και
ταυτόχρονα μια ακτινοβολία του φωτός αυτού μεταξύ των ανθρώπων.
Έτσι,
στο βαθμό που φωτιζόμαστε από το φως του Χριστού και υπακούομε στα κελεύσματα
του ευαγγελικού λόγου, γινόμαστε κι εμείς φως του κόσμου. Αποτελούμε επίσης την “πόλιν”, η οποία “επάνω
όρους κειμένη ου δύναται κρυβήναι” κατά το λόγο του Κυρίου.
Η
θέση μας ως μαθητών του Χριστού μέσα στον κόσμο είναι περίοπτη. Όλοι έχουν στραμμένα τα μάτια τους επάνω μας.
Οι Χριστιανοί ως άλλοι λύχνοι – λυχνάρια
αναμμένα από το φως του Χριστού -καλούμαστε να εκπέμψουμε το νοητό φως της
πίστεως, τόσο με τα λόγια όσο και με τα καλά μας έργα.
ΠΕΡΙ
ΤΗΣ Δ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
Η Δ΄
Οικουμενική σύνοδος κατεδίκασε οριστικά τον Μονοφυσιτισμό, ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΝΤΑΣ ΟΤΙ Ο
ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΟΣ ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΤΑ ΜΕΝ ΤΗΝ
ΘΕΪΚΗ ΤΟΥ ΦΥΣΙΝ ΕΓΕΝΝΗΘΗ ΕΚ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΚΑΤΑ ΔΕ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΝ ΕΓΕΝΝΗΘΗ ΕΚ ΤΗΣ
ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΟΥ ΤΗΣ Θ Ε Ο Τ Ο Κ Ο Υ. <<εν δύο φύσεσιν ασυγχύτως,
ατρέπτως, αδιαιρέτως, αχωρίστως γνωριζόμενον>>.
Φυσικά
η Δ ΄ Οικουμ. Σύνοδος, δεν έφερε κάτι το καινούργιο που δεν υπήρχε μέχρι τότε
στο χώρο της Εκκλησίας μας. Αυτό που ήδη υφίστατο και το βίωνε το σώμα των
πιστών, οι Πατέρες το διευκρίνισαν το οριοθέτησαν, και έτσι βοηθήθηκαν και
βοηθούμαστε οι πιστοί στο να γνωρίζουμε ποια ακριβώς είναι η πίστη μας. Ποιοι
οι όροι αυτής της πίστεως με τις τόσες υπαρξιακές προεκτάσεις στη ζωή μας.
Κατά
την ανωτέρω Σύνοδον οι Όρθόδοξοι Πατέρες συνέταξαν Τόμον, ο οποίος περιείχε την
πίστιν την αληθή, την οποίαν πάντοτε επίστευε και εκήρυττεν η Έκκλησία τσυ
Χριστού. Επίσης οι αιρετικοί Μονοφυσίται συνέταξαν ίδιον τόμον, που περιείχε
τας πλάνας των. Τότε ομοφώνως ορθόδοξοι και αιρετικοί απεφάσισαν να τεθούν και
τα δύο κείμενα επί του στήθους της Αγίας Ευφημίας και ανοίξαντες την
λειψανοθήκην έπραξαν ούτως και εσφράγισαν πάλιν ταύτην. Ότε δε μετά οκτώ ημέρας
ήνοιξαν την θήκην, εύρον τον Τόμον των Ορθοδόξωv εις τας χείρας αυτής και των
αιρετικών Μονοφυσιτών το κείμενον εις τους πόδας αυτής.
Έτσι
η Μεγαλομάρτυς Ευφημία με το έξαίσιον αυτό θαύμα επεκύρωσε και υπέγραψε τον
ορθόδοξον Τόμον και διεσάλπισε το Χριστολογικόν δόγμα περί των δύο φύσεων του
Χριστού μας εις τα πέρατα της οικουμένης και απέδειξε την διδασκαλίαν του
Ευτυχούς και των οπαδών του Μονοφυσιτών ως σατανικήν πλάνην.
ΜΕ
ΤΗΝ ΒΑΠΤΙΣΙΝ ΜΑΣ ΔΙΩΞΑΜΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ
Με
την πίστη μας στο Χριστό και με τη βάπτισή μας ντυνόμαστε τον ίδιο το Χριστό
και γινόμαστε παιδιά του Θεού, κατοικητήρια του Παναγίου Πνεύματος, ναοί του Θεού,
άγιοι και τέλειοι, Θεοί κατά χάριν. Ώστε λοιπόν ρίξαμε από πάνω μας τη φθορά
και ντυθήκαμε την αφθαρσία. Ξεντυθήκαμε τον άνθρωπο της αμαρτίας και ντυθήκαμε
τον άνθρωπο της δικαιοσύνης και της χάριτος. Διώξαμε το θάνατο και ντυθήκαμε
την αθανασία.
Αγιος
Νεκταριος Πενταπολεως
ΑΝΑΒΗΘΙ
ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΟΠΟΝ ΒΑΙΘΗΛ
(ΒΑΙΘΗΛ
ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΙΚΟΣ ΘΕΟΥ)
Βαιθήλ
εἶναι ἑβραϊκή λέξις καί σημαίνει οἶκος Θεοῦ. Δι’ ἡμᾶς τούς χριστιανούς «Βαιθήλ»
νοεῖται ἡ Ἁγία Τράπεζα, εἶναι ὁ τόπος, ὅπου συναντῶμεν μυστικῶς τόν Θεόν. Ὁ
Θεός ἐκάλεσε τόν Πατριάρχη Ἰακώβ νά ἀνέλθη εἰς τήν Βαιθήλ: «Ἀνάβηθι εἰς τόν
τόπον Βαιθήλ καί οἴκει (μεῖνε) ἐκεῖ καί ποίησον ἐκεῖ θυσιαστήριον». Ὁ
Πατριάρχης Ἰακώβ ἀμέσως ὑπήκουσε στήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ, ἀλλά πρίν ξεκινήση διά
τήν Βαιθήλ «εἶπε τῶ οἴκω αὐτοῦ καί πᾶσι τοῖς μετ’ αὐτοῦ. Ἄρατε τούς θεούς τούς
ἀλλοτρίους (τούς εἰδωλολατρικούς) τούς μεθ’ ὑμῶν έκ μέσου ὑμῶν καί ἀλλάξατε τάς
στολάς ὑμῶν καί ἀναστάντες ἀναβῶμεν καί ποιήσωμεν ἐκεῖ θυσιαστήριον τῶ Θεῶ τῶ
ἐπακούσαντί μου ἐν ἡμέρα θλίψεως»... (Γεν. λε, 1-4). Τούς εἶπε δηλαδή νά
ἀπομακρύνουν τά μικρά ἀγάλματα πού ἔχουν μαζί των καί νά ἀλλάξουν τά ροῦχά των
καί νά ἀνεβοῦν εἰς τό ὅρος Βαιθήλ διά νά δοξολογήσουν ἐκεῖ τόν εὐεργέτη Θεό.
Καί πράγματι μάζεψαν ὅλα τά ἀγάλματα, τά παρέδωσαν εἰς τόν Ἰακώβ, καί ἐκεῖνος
τά ἔκρυψε καί τά ἐξαφάνισε τελείως, ὥστε κανείς πλέον νά μή μπορῆ νά τά εὕρη.
Ἔτσι ἑτοιμάσθηκαν ὅλοι καί ἀνέβησαν εἰς τό ὅρος...
Ὁ
Εὐγένιος Βουλγαρης τό σημεῖο αὐτό εὑρίσκει σάν προτύπωσι τῆς προετοιμασίας πού
πρέπει νά κάμνουν οἱ χριστιανοί, ὅταν πρόκειται νά κοινωνήσουν. Γράφει:
«...
Καλή, πολύ καλή εἶναι ἡ πρόθεσι τῆς ψυχῆς μας (νά πλησιάσουμε τήν Ἁγία Τράπεζα
καί μέ τήν θεία Κοινωνία νά προσφέρωμε δοξολογία καί τήν εὐγνωμοσύνη μας στόν
Θεό). Πρέπει ὅμως προηγουμένως ν’ ἀπαρνηθοῦμε καί ν’ ἀποδιώξωμε μακρυά μας τά
διάφορα πάθη μας, μέ τά ὁποῖα θεοποιοῦμε τόν κόσμον αὐτόν κι’ ὅλη τήν
ματαιότητά του! Πρέπει νά καθαρισθοῦμε πρῶτα ἀπό τίς ἁκαθαρσίες τῶν ἁμαρτιῶν
μας καί τῶν ἀνομιῶν μας. Πρέπει νά πετάξωμε ἀπό ἐπάνω μας τήν βρωμερή φορεσιά
τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου, καί νά ντυθοῦμε τόν καινούργιο ἄνθρωπο, τόν ἀναγεννημένο
(Ἐφεσ. δ, 23-24). Πρέπει νά ἀλλάξωμε τήν κακή μας ὡς τά σήμερα διαγωγή καί νά
μεταμορφώσουμε τήν προηγούμενή μας ζωή ... Νά μεταρρυθμίσουμε καί τούς
λογισμούς μας καί τά λόγια μας καί τίς πράξεις μας. ... Αὐτήν ὅμως τήν ἀπάρνησι
καί τήν μεταλλαγή τῆς προτερινῆς μας ζωῆς καί διαγωγῆς, δέν πρέπει νά τήν
κάνουμε μονάχα ὡσότου νά φθάσουμε στόν ἅγιο τόπο, πού ἔχουμε πρόσκλησι νά πᾶμε
... ἀλλά ἐξακολουθητικά, καί κατόπιν καί πάντα, καί σ’ ὅλη τήν διάρκεια τῆς ζωῆς
μας ἔτσι πρέπει νά εἴμαστε ἑτοιμασμένοι».
Ὁ
ἴδιος γράφει:
«Ὅσοι
ἑτοιμάζεσθε ν’ ἀνεβῆτε ἐπάνω στό ὑψηλό βουνό τῆς μυστικῆς ἁγίας Τράπεζας, γιά
νά κοινωνήσετε τ’ ἄχραντα Μυστήρια καί νά μεταλάβετε ἀπό τήν φρικτή θυσία τοῦ
Ἀρνίου, πού ἐσφαγιάσθηκε γιά μᾶς, νά μιμηθῆτε τούς σπιτικούς ἀνθρώπους καί τούς
πιστούς ἀκόλουθους τοῦ Πατριάρχου Ἰακώβ ὅταν ἑτοιμάζονταν νά ἀνεβοῦνε ἐπάνω στό
ὅρος Βαιθήλ... Ἀπαρνηθῆτε καί σεῖς τούς θεούς τοῦ κόσμου καί τῆς ματαιότητος,
πού μέ τήν ἁμαρτωλή σας τήν ζωή ὑπηρετούσατε καί ἐλατρεύετε ὡς τώρα.
Καταφρονήσετε τά εἴδωλα αὐτά τῶν παθῶν, τῶν ἐπιθυμιῶν καί τῶν ὀρέξεων, πού
εἶναι στημένα μέσα στήν καρδιά σας καί τ’ ἀνασπαζόσαστε καί τά ἐκανακίζετε μ’
ὅλη τήν δύναμι τῆς ψυχῆς σας.... Μιμηθῆτε τους ἀκόμη καί κατά τοῦτο. Τούς
ξένους αὐτούς θεούς καί τά μάταια αὐτά εἴδωλά σας, ἐμπιστευθῆτέ τα, μέ τήν
ἐξομολόγησι στόν πνευματικό σας πατέρα, ὅπως κι’ ἐκεῖνοι τότε παρέδωκαν στόν
Ἰακώβ τούς ξένους θεούς πού εἴχανε στά χέρια τους. Ὁ πνευματικός σας πατέρας,
ἀφοῦ παραλάβει τά εἴδωλά σας, τίς ἁμαρτίες σας δηλαδή, πού θά τοῦ παραδώσετε μέ
τήν ἐξομολόγησί σας, θά τίς κρύψει καί αὐτός κάτω ἀπό τίς ρίζες μιᾶς τσικουδιᾶς
ἤ κι’ ἑνός πεύκου ἱαματικοῦ, ἀπό τό ὁποῖο ὅπως ἡ ρετσίνα ἀπό τό πεῦκο, σταλάζει
ἡ ψυχώφελη ἄφεσι τῶν ἁμαρτιῶν σας... Τά καταθάβει κι’ αὐτός μέ τέτοιο τρόπο,
πού κανείς δέν τά ξαναβλέπει πλέον. Μά οὔτε κι’ ὁ ἴδιος τά ξανασυλλογίζεται
ποτές ἀπό τότε πού τ’ ἄκουσε στήν ἐξομολόγησί σας».
Comments
Post a Comment