ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ Ἀπό τήν περί προσευχῆς διδασκαλίαν τοῦ Ἁγίου Ἰωάνντου τοῦ Χρυσοστόμου, Περί Ἄννης Λόγος Β΄, Ἅπαντα Ἁγίων Πατέρων, τ. 31, 714Ε-715Α). «Τοῦτο γάρ ἐστί μάλιστα εὐχή, ὅταν ἔνδον αἱ βοαί ἀναφέρονται. Τοῦτο μάλιστα ψυχῆς πεπονημένης, μή τῶ τόνῳ τῆς φωνῆς, ἀλλά τῆ προθυμία τῆς διανοίας τήν εὐχήν ἐπιδείκνυσθαι. Οὕτω καί Μωϋσῆς ηὔχετο. Διό καί μηδέν αὐτοῦ φθεγγομένου, φησίν ὁ Θεός. «Τί βοᾶς πρός με;». Ἄνθρωποι μέν γάρ ταύτης μόνον ἐπακούουσι τῆς φωνῆς, ὁ δέ Θεός πρό ταύτης τῶν ἔνδοθεν κραζόντων ἀκούει. Ἄρα ἐστί καί μή κράζοντας ἀκούεσθαι, καί ἐπ’ ἀγορᾶς βαδίζοντας εὔχεσθαι κατά διάνοιαν μετά πολλῆς ἀκριβείας, καί μετά φίλων συνεδρεύοντας, καί πᾶν ὁτιοῦν ποιοῦντας μετά σφοδρᾶς τῆς βοῆς καλεῖν τόν Θεόν, τῆς ἔνδοθεν λέγω, καί μηδενί τῶν παρόντων κατάδηλον ταύτην ποιεῖν». Ἐρμηνεία: «Διότι αὐτό εἶναι κυρίως προσευχή, ὅταν ἀνεβαίνουν οἱ κραυγές πρός τόν Θεόν ἀπό τό ἐσωτερικό τῆς ψυχῆς. Καί αὐτό εἶναι γνώρισμα τῆς βασανισμένης ψυχῆς, τό νά ἐκδηλώνη τήν προσευχή της μέ τήν προθυμία τοῦ νοῦ καί ὄχι μέ τόν τόνο τῆς φωνῆς. Ἔτσι καί ὁ Μωϋσῆς προσηύχετο. Γι αὐτό καί, ἐνῶ δέν ἔλεγε τίποτε μέ τά χείλη του, ὁ Θεός τοῦ εἶπε: «Τί φωνάζεις πρός ἐμένα;». Διότι οἱ ἄνθρωποι ἀκοῦν μόνο τήν φωνή αὐτή πού βγαίνει ἀπό τό στόμα, ὁ Θεός ὅμως πρίν ἀπ’ αὐτήν ἀκούει τούς ἀνθρώπους πού κράζουν ἐσωτερικά. Συνεπῶς εἶναι δυνατόν καί χωρίς νά φωνάζουμε, νά εἰσακουώμεθα ἀπό τόν Θεόν, καί εἶναι ἐπίσης δυνατόν νά προσευχώμεθα κατά νοῦν μέ πολλή προσοχή ἀκόμη καί ὅταν βαδίζουμε στήν ἀγορά. Ἀλλά καί ὅταν βρισκώμαστε μαζί μέ τούς φίλους μας καί ὅ,τι κι’ ἄν κάνουμε, μποροῦμε μέ πολύ δυνατή φωνή νά καλοῦμε τόν Θεόν, μέ τήν ἐσωτερική φωνή ἐννοῶ, καί νά μή τήν φανερώνουμε σέ κανένα ἀπό τούς παρόντες.». Ἀπό τήν περί προσευχῆς διδασκαλίαν τοῦ Ἁγίου Ἰωάνντου τοῦ Χρυσοστόμου, Περί Ἄννης Λόγος Β΄, Ἅπαντα Ἁγίων Πατέρων, τ. 31, 714Ε-715Α).
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η
ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Ἀπό τήν περί
προσευχῆς διδασκαλίαν τοῦ Ἁγίου Ἰωάνντου τοῦ Χρυσοστόμου, Περί Ἄννης Λόγος Β΄,
Ἅπαντα Ἁγίων Πατέρων, τ. 31, 714Ε-715Α).
«Τοῦτο γάρ ἐστί μάλιστα εὐχή, ὅταν
ἔνδον αἱ βοαί ἀναφέρονται. Τοῦτο μάλιστα ψυχῆς πεπονημένης, μή τῶ τόνῳ τῆς
φωνῆς, ἀλλά τῆ προθυμία τῆς διανοίας τήν εὐχήν ἐπιδείκνυσθαι. Οὕτω καί Μωϋσῆς
ηὔχετο. Διό καί μηδέν αὐτοῦ φθεγγομένου, φησίν ὁ Θεός. «Τί βοᾶς πρός με;».
Ἄνθρωποι μέν γάρ ταύτης μόνον ἐπακούουσι τῆς φωνῆς, ὁ δέ Θεός πρό ταύτης τῶν
ἔνδοθεν κραζόντων ἀκούει. Ἄρα ἐστί καί μή κράζοντας ἀκούεσθαι, καί ἐπ’ ἀγορᾶς
βαδίζοντας εὔχεσθαι κατά διάνοιαν μετά πολλῆς ἀκριβείας, καί μετά φίλων
συνεδρεύοντας, καί πᾶν ὁτιοῦν ποιοῦντας μετά σφοδρᾶς τῆς βοῆς καλεῖν τόν Θεόν,
τῆς ἔνδοθεν λέγω, καί μηδενί τῶν παρόντων κατάδηλον ταύτην ποιεῖν».
Ἐρμηνεία:
«Διότι αὐτό
εἶναι κυρίως προσευχή, ὅταν ἀνεβαίνουν οἱ κραυγές πρός τόν Θεόν ἀπό τό
ἐσωτερικό τῆς ψυχῆς. Καί αὐτό εἶναι γνώρισμα τῆς βασανισμένης ψυχῆς, τό νά
ἐκδηλώνη τήν προσευχή της μέ τήν προθυμία τοῦ νοῦ καί ὄχι μέ τόν τόνο τῆς
φωνῆς. Ἔτσι καί ὁ Μωϋσῆς προσηύχετο. Γι
αὐτό καί, ἐνῶ δέν ἔλεγε τίποτε μέ τά χείλη του, ὁ Θεός τοῦ εἶπε: «Τί
φωνάζεις πρός ἐμένα;». Διότι οἱ ἄνθρωποι ἀκοῦν μόνο τήν φωνή αὐτή πού βγαίνει
ἀπό τό στόμα, ὁ Θεός ὅμως πρίν ἀπ’ αὐτήν ἀκούει τούς ἀνθρώπους πού κράζουν ἐσωτερικά.
Συνεπῶς εἶναι δυνατόν καί χωρίς νά φωνάζουμε, νά εἰσακουώμεθα ἀπό τόν Θεόν, καί
εἶναι ἐπίσης δυνατόν νά προσευχώμεθα κατά νοῦν μέ πολλή προσοχή ἀκόμη καί ὅταν
βαδίζουμε στήν ἀγορά. Ἀλλά καί ὅταν βρισκώμαστε μαζί μέ τούς φίλους μας καί
ὅ,τι κι’ ἄν κάνουμε, μποροῦμε μέ πολύ δυνατή φωνή νά καλοῦμε τόν Θεόν, μέ τήν
ἐσωτερική φωνή ἐννοῶ, καί νά μή τήν φανερώνουμε σέ κανένα ἀπό τούς
παρόντες.».
Ἀπό τήν περί
προσευχῆς διδασκαλίαν τοῦ Ἁγίου Ἰωάνντου τοῦ Χρυσοστόμου, Περί Ἄννης Λόγος Β΄,
Ἅπαντα Ἁγίων Πατέρων, τ. 31, 714Ε-715Α).
Comments
Post a Comment