ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΝ, ΥΠΟΣΤΑΣΙΣ,, ΕΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΙΣ (ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΣΤΟΥΡΑΙΤΗ)
Ο ΚΗΡΥΞ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟΝ ΦΥΛΛΑΔΙΟΝ Η ΠΡΩΤΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ
ΑΛΛΑΓΗΝ
ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΩΝ ΓΝΗΣΙΩΝ
ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ
ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΥΠΟ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΑΓΙΟΥ
ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΜΗΝΑ, ΑΓΙΩΝ ΚΗΡΥΚΟΥ
ΚΑΙ
ΙΟΥΛΙΤΤΗΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ Ε ΤΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ
ΝΑΟΥ
ΑΓΙΑΣ
ΤΡΙΑΔΟΣ ΕΙΣ ΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΝΗΣΙΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ
ΙΕΡΑΠΟΣΤΥΟΛΗΣ: ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ: ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ
25 ΚΑΙ ΟΡΦΕΩΣ 40 ΚΑΤΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΙΣ
ΤΕΥΧΟΣ 1028 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2018 (Ε.Η.)
ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΝ, ΥΠΟΣΤΑΣΙΣ,
ΕΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΙΣ
Υπό του θεολόγου Χαριλάου Στουραίτη
«... Η γάρ της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον
διαβαίνει, και ο προσκυνών την εικόνα, προσκυνείν εν αυτή του εγγραφομένου την
υπόστασιν». (Πρακτικά Συνόδων. Τ. Γ σελ.374).
Σύμφωνα με την ορθόδοξη δογματική θεολογία της
Αγίας Εβδόμης Οικουμενικής Συνόδου, όταν προσκυνούμε μίαν εικόνα, η προσκύνησις
και η τιμή δεν απευθύνεται στα ξύλα ή τα χρώματα ή τα κρύσταλλα, αλλά στο
πρόσωπον που εικονίζεται.
Η μορφή του προσώπου που υπάρχει στην εικόνα, θα
πρέπει οπωσδήποτε να είναι ίδια με την μορφή του προσώπου που υπήρξε στην
πραγματικότητα, ώστε, ή προσκύνησις να διαβαίνει - να πηγαίνει σ' αυτό, δηλαδή
στο πρωτότυπον. π.χ. Το πρόσωπον του Κυρίου μας, στις εικόνες του, αντιστοιχεί
στό πραγματικό πρόσωπον που ενηθρώπησε, που εκήρυξε, που έπαθε, που ανέστη και
που ανελήφθη. Το ίδιο γίνεται και με την υπόστασιν της Υπεραγίας Θεοτόκου, τις
μορφές των αγίων αγγέλων και τα πρόσωπα όλων των αγίων, ανδρών και γυναικών.
Αν σε περίπτωση, η μορφή κάποιου προσώπου που
εικονίζεται σε μίαν εικόνα, διαφέρει απ' αυτήν που υπήρξε στην πραγματικότητα, τότε
η εικόνα αυτή είναι κίβδηλη - ψεύτικη, διότι υπάρχει αναντιστοιχία μορφής της
εικόνος και του πραγματικού προσώπου, με συνέπεια να καταργείται το πρωτότυπον
και η τιμή να μην πηγαίνει σ' αυτό, αλλά σε ανυπόστατη μορφή, δηλαδή είδωλον.
Εάν πχ. αγιογραφήση κάποιος έναν άγιο και τον
ονομάση άγιο Γεώργιο και η μορφή αυτή να μην ομοιάζει με εκείνη του αγίου
Γεωργίου, αλλά μ'αυτήν του αγίου Σπυρίδωνος, τότε δεν υπάρχει πραγματικόν
πρόσωπον για να διαβαίνει η τιμή και η προσκύνησις, γιατί άλλη είναι η μορφή
της εικόνος και άλλη εκείνη του πραγματικού προσώπου.
Το ίδιο ακριβώς γίνεται και με την μορφή
γέροντος, που κάποιοι την ονομάζουν εικόνα Θεού Πατρός. Αύτη δεν έχει
πρωτότυπον, διότι είναι διαφορετική η υπόστασις - πρόσωπον του Θεού Πατρός, ο
οποίος δεν έγινε άνθρωπος, από την μορφή γέροντος, που εμφανίζουν οι αιρετικοί
στις «εικόνες» τους, με συνέπεια, αυτός που προσκυνάει την συγκεκριμένη μορφή,
η προσκύνησις να μην διαβαίνει στο πραγματικό πρόσωπον [πρωτότυπον] δηλαδή στον
Θεόν Πατέρα, αλλά σε ένα είδωλον, σε μία ψεύτικη μορφή, αυτή του γέροντος !!!
Γι άυτό, λοιπόν: «... διατί τον Πατέρα του
Κυρίου Ιησού Χριστού ούχ ιστορούμεν και ζωγραφούμεν; επειδή ούκ οίδαμεν τις
έστιν, και Θεού φύσιν αδύνατον ιστορήσαι και ζωγραφήσια. και ει εθεασάμεθα και
εγνωρίζαμεν, καθώς τον Υιόν αυτού, κακείνον αν είχομεν ιστορήσαι και ζωγραφήσαι
...» (Πρακτικά Συνόδων. τ. Γ' σελ.211).
Διακηρύττει σχετικώς και ο άγιος Γρηγόριος ο
Παλαμάς, λέγων : «ουδείς γαρ εκ των προφητών έστιν εν υποστήματι και ουσία
Κυρίου κατά το γεγραμμένον... αλλά πρόσωπον μεν του Θεού ορώμενον, έστιν η κατά
την επί τους αξίους επιφάνειαν και ενέργεια και χάρις του Θεού ...» (Ελ.Πατρ. τ.
151 σελ. 133)
Επίσης γι'αυτό και στον Β' Συνοδικό Τόμο,
καταγράφεται εκκωφαντικώς η καταδίκη του αιρετικού Πρόχορου Κυδώνη, ο οποίος
πίστευε και κήρυττε ακριβώς τα ίδια με τους σημερινούς πρώην αδελφούς μας, λέγουσα:
«ει γαρ ο Θεός ώφθη τοις ανθρώποις, ως πάρδαλις, και λέων, και αρνίον, και
μαργαρίτης, και καθήμενος, και παλαιός ημερών, και ταύτα ουκ ήσαν τύποι και
σύμβολα, αλλά πράγματι και αληθεία ένι ο Θεός ταύτα, ΤΙ ΑΘΛΙΩΤΕΡΟΝ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ...» (PG 151 σελ. 708 D).
Διά την διαδικτυακήν Εφημερίδα «Ο ΚΗΡΥΞ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»
Ὁ ἐλάχιστος ἐν Ἐπισκόποις + ‘Επίσκοπος Κήρυκος Κοντογιάννης Μητροπολίτης
Μεσογαίας, Λαυρεωτικῆς και Αχαρνων Τοποτηρητής τῆς Αρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν και
Πρόεδρος της Πανορθοδόξου Ιεράς Συνόδου της Γνησίας Ορθοδόξου Εκκλησίας
Comments
Post a Comment