ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟΝ ΑΜΒΡΟΣΙΟΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
«ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑΤΑ»
Ἐκδίδεται εἰς τά πλαίσια τῆς Ὀρθοδόξου Ἱεραποστολῆς
καί διανέμεται εἰς τούς Ι.Ναούς Ἅγ. Δημήτριο (Μητροπ. Χρυσάνθου 10 καί
Λιοσίων 100, ‘Αχαρναί. Τηλ. 210.2466057), Παναγίας ‘Αθηνιωτίσσης –Νεομαρτύρων
(Ἀνδρ. Συγγροῦ τέρμα, περιοχή Πλάτωνος Ἀχαρνῶν. Τηλ. 210. 2446672), Ἁγ.
Σπυρίδωνος (Λεωφ. Καρέα 56) καί Ἁγ. Αἰκατερίνης (Περιοχή Σταμάλα, Λεωφόρος
Κορωπίου Μαρκοπούλου 28ο χιλιόμ.Τηλ. 210.6020176 - 210.6021467-210.2466057-210.2446672)
|
ΑΡΙΘΜ. ΦΥΛΛΟΥ 526 – ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2006
7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
Ο ΑΓΙΟΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Ὁ ὅσιος Ἀμβρόσιος, ἦτο διακεκριμένος Ρωμαῖος πολίτης, ἐγεννήθη περίπου
το 340 μ.Χ. στά Τρέβιρα τῆς Γαλλίας. Ὁ
πατέρας του ἦτο ἔπαρχος τῆς Γαλλίας, ἀλλά πέθανε πρόωρα. Ἡ μητέρα του τόν πῆρε
καί πῆγαν στήν Ρώμη διά νά μορφωθῆ. Πράγματι ἐκεῖ ἔδειξεν ἐπιμέλειαν καί ἐσπούδασε
ἑλληνική καί λατινική φιλολογία, φιλοσοφία καί νομικά. Στά Μεδιόλανα ἀσχολήθηκε
μέ τό ἐπάγγελμα τοῦ δικαστή καί ἀνεδείχθη καί μέλος τῆς Συγκλήτου εἰς τήν
Ρώμην. Φύλαττε μέ λόγια καί μέ έργα τήν ἀλήθεια καί ἀπέδιδε ἀντικειμενικά τήν
δικαιοσύνη, ἄν καί δέν είχε βαπτισθεῖ ἀκόμη χριστιανός. Ὁ θεόπνευστος λόγος τῆς
Ἁγίας Γραφής λέγει σχετικά μ’ αὐτό: «Σέ κάθε έθνος, ὅποιος σέβεται τον Θεό
και πολιτεύεται στη ζωή του μέ δικαιοσύνη, είναι δεκτός ἀπ’ Αυτόν και είναι
δυνατόν νά ἀρέσει σ΄ Αυτόν». Ἐπειδή ὁ ἄγιος ἦτο ἀκριβοδίκαιος, οἱ εὐσεβεῖς
βασιλεῖς Κωνστάντιος καί Κώνστας, τέκνα τοῦ Μεγάλου Κων/νου, τοῦ ἐμπιστεύτηκαν
τήν ἡγεμονία ὁλοκλήρου τῆς Ἰταλίας.
Ἄν καί δέν εἶχε ἀκόμη
βαπτισθῆ, ἀλλά εὑρισκόνταν στήν τάξι τῶν Κατηχουμένων, δέν ὑστεροῦσε καθόλου
στήν ἀρετή καί στήν καθαρότητα, σέ σχέσι μέ τούς βαπτισμένους καί μετέχοντας
στά ἱερά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας. Γι’ αὐτό καί ἦτο ἀρεστή ἡ ζωή του εἰς τόν
Θεό, καί τόν αξίωσε ὁ Θεός να βαπτισθεί χριστιανός, νά γίνη ἔπειτα καί ἀναγνώστης,
καί μέσα σέ λίγο χρονικό διάστημα (ὀκτώ ἡμέρες) ἀφοῦ πέρασε ὅλους τούς ἐκκλησιαστικούς
βαθμούς, μετά από απόφασιν τοῦ βασιλέως Οὐαλεντιανοῦ τοῦ Α΄ νά χειροτονηθῆ καί Ἐπίσκοπος
(Μεδιολάνων).
Ὅταν πέθανε ὁ προκάτοχός του, ὀνόματι Αὐξέντιος (374), ὁ ὁποῖος ἦτο
ἀρειανόφρων, οἱ ὀρθόδοξοι καί οἱ ἀρειανοί διεπληκτίζοντο ἔξω ἀπό τόν Ἱερόν διά
τό ποιός ἀπό τούς Κληρικούς ἔπρεπε νά ἐκλεγῆ Ἐπίσκοπος. Τότε ἐπῆγε ἐκεῖ ὁ Ἀμβρόσιος
διά νά τούς καθησυχάση καί ἐπιβάλλει τήν τάξι. ‘Εκείνη δέ τήν στιγμή
ἀκούσθηκε φωνή παιδιοῦ πού ἔλεγε: «Ὁ Ἀμβρόσιος νά γίνη ‘Επίσκοπος». Αὐτό
ἦτο ἀρκετό διά νά λησμονήσουν τά πάθη καί τίς ἀντιθέσεις ὅλοι καί νά
ἐπαναλάβουν ὅλοι μαζί τήν φωνή τοῦ παιδιοῦ καί νά συμμορφωθοῦν μέ αὐτήν.
Ὡς Ἐπίσκοπος, ὁ ἅγιος Ἀμβρόσιος ἀνεδείχθη πρότυπον ποιμενάρχη. Μέ τήν
ρητορική του δεινότητα καί ἀντλώντας ἐπιχειρήματα ἀπό τίς ἅγιες Γραφές, δίδασκε
τήν ὀρθή πίστι εἰς τό ποίμνιό του πού τοῦ ἐμπιστεύθηκε ὁ Θεός, ἠγωνίζετο κατά τῶν
αἱρέσεων, καί ἔτσι περιφρούρησε τήν ‘Εκκλησία καί τό ποίμνιό του ἀπό κάθε
αἱρετική ἐπιβολή. ‘Εγένετο συνήγορος καί ὑπερασπιστής τῶν ἀγωνιζομένων κατά
τῶν αἱρέσεων τοῦ Ἀρείου, τοῦ Σαβελλίου καί τοῦ Εὐνομίου, καί συνέγραψε πολλά
ἀντιαιρετικά καί ὑπέρ τῆς ὀρθῆς Πίστεως συγγράμματα. Ἄν καί ἦτο ἀφοσιωμένος εἰς
τά ποιμαντικά του καθήκοντα εὕρισκε τόν χρόνο νά ἀσχολῆται καί μέ τήν συγγραφή,
καί ὅπως ἀναφέρει ὁ καθηγητής καί Ἀκαδημαϊκός Μπαλάνος «ἡ συγγραφική του
ἐργασία διακρίνεται διά τό σαφές καί γλαφυρόν τῆς ἐκφράσεως, ὡς καί τήν
ἐμβρίθειαν τῶν διανοημάτων».
Ὑπῆρξε καί θαρραλέος Ἱεράρχης. Ὅταν ὁ αὐτοκράτορας Θεοδόσιος ὁ Μέγας
(379-395) μετά ἀπό τό αἱματηρό ἐπεισόδιο πού διαπράχθηκε μέ δική του ἐντολή στόν
ἱππόδρομο τῆς Θεσσαλονίκης ἐναντίον τοῦ ἀθώου πληθυσμοῦ, πῆγε στά Μεδιόλανα, ὁ
Ἅγιος ‘Αμβρόσιος τόν ἐμπόδισε νά εἰσέρχεται στήν Ἐκκλησία καί νά κοινωνῆ τῶν
ἀχράντων μυστηρίων. Τοῦ ὑπενθύμισε ὅτι δέν ἐπιτρέπεται σέ ἄνδρα «βέβηλο
ἀπό τήν ἁμαρτία, σέ ἄνδρα πού ἔχει τά χέριά του ματωμένα ἀπό τόν φόνο, νά εἰσέρχεται
στόν ναό, παρά μόνο ὅταν μετανοιώσει εἰλικρινά». Τοῦ ὑπενθύμισε ἀκόμη τήν
μεγάλη διαφορά πού ὑπάρχει μεταξύ βασιλέως καί ἱερέως, τονίζοντάς του ὅτι «ἡ
ἀλουργίδα κάμνει βασιλεῖς καί ὄχι ἱερεῖς».
Ὁ ἅγιος Ἀμβρόσιος μετά ἀπό μία
λαμπρά Ἀρχιερατική σταδιοδρομία 23 ἐτῶν, ἐκοιμήθη εἰρηνικά ἐν Κυρίῳ τό ἔτος 397,
εἰς ἡλικίαν 57 ἐτῶν, «μνήμην ἀληθῆ τόν ἑαυτοῦ βίον καταλιπών καί τά
κατορθώματα».
Ἡ Εκκλησία τιμά τήν μνήμην του τήν 7ην
Δεκεμβρίου. Τό Ἀπολυτίκιο του λέγει: «Ὡς θεῖος
διδάσκαλος καί ἱεράρχης σοφός, δογμάτων ἀκρίβειαν μυσταγωγεῖς τούς πιστούς, Ἀμβρόσιε
ὅσιε. λύεις αἱρετιζόντων τήν ἀχλύν τοῖς σοῖς λόγοις. φαίνεις τῆς εὐσεβείας τήν
θεόσδοτον χάριν, ἐν ἧ τούς σε γεραίροντας συντήρει ἀπήμονας».
«Παραθέτομεν καί τήν
ἀνακοίωσιν, ἡ ὁποία ἐξεδόθη σήμερον 7 Δεκ. 2007,
ἐπί τῆ ἑορτη τοῦ
Ἁγίου εἰς τό ἐκκλησάκι τοῦ Αγίου Κοσμ[α στήν Λούτσα.
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΕΠΙ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ
Σήμερον,
7ην Δεκεμβρίου 2007, ἡμέραν Πέμπτην, (20 Δεκ. μέ τό νέον), ἡ ‘Εκκλησία
μας τιμᾶ τήν μνήμην τοῦ ἐν ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Ἀμβροσίου Ἐπισκόπου Μεδιολάνων. Η
θεία Λειτουργία εἰς τιμήν τοῦ Ἁγίου ἐτελέσθη ὑπό τοῦ Ἐπισκόπου Κηρύκου,
Μητροπολίτου Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς, τῆς Γνησίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, εἰς τό
πρό ἔτους ἐγκαινιασθέν παρεκκλήσιον – μετόχιον τοῦ Ἐπισκοπείου τῆς Ι.
Μητροπόλεως Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς, τό τιμώμενον, ὡς γνωστόν, ἐπ’ ὀνόματι
τῶν Ἁγίων Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, Προφήτου Ἡλιοῦ καί Ἁγίου Αμβροσίου Μεδιολάνων, τό
ὁποῖον εὑρίσκεται εἰς τόν Πράσινον Λόφον τοῦ Δήμου Ἀρτέμιδος Ἀττικῆς, θεία
Λειτουργία. Ὀλίγοι φιλέορτοι καί εὐλαβούμενοι τόν ἅγιον ἐτίμησαν μέ τήν
παρουσίαν των εἰς τήν θείαν Λειτουργίαν τήν μνήμην τοῦ μεγάλου αὐτοῦ Ἁγίου,
πῆραν ὅμως ἕνα μήνυμα, πού πρέπει νά φθάση σέ ὅλους. Ὅτι ὁ Ἅγιος ‘Αμβρόσιος
ἀνεδείχθη μέγας ὁμολογητής καί διδάσκαλος, πρῶτον μέ τάς ἀρετάς του εἰς τάς
ὁποίας διέλαμψε, καί δεύτερον μέ τούς ἀγῶνάς του κατά τῶν αἱρέσεων, αἱ ὁποῖαι
εἶχον ἐμφανισθῆ τότε εἰς τήν Δύσιν καί ἁπανταχοῦ τῆς Οἰκουμένης. «Εἶναι ἀνάγκη,
ὅπως εἶπε καί ὁ Σεβ/τος Κήρυκος, νά τιμοῦμε πάντοτε τόν ἅγιο ‘Αμβρόσιο καί νά
τόν παρακαλοῦμε νά μᾶς στερώνη μέ τίς πρεσβεῖές του εἰς τόν ἀγῶνα τῆς γνησίας Ὀρθοδόξου
Ὁμολογίας, διότι εἶναι ἡ ἰδία ἀκριβῶς Ὁμολογία τήν ὁποίαν ὑπερησπίζετο τότε ὁ
Ἅγιος, εἶναι ἡ ἴδια Ὁμολογία, ἡ ὁποία ὅμως σήμερον πολεμεῖται περισσότερον ἀπό
κάθε ἄλλη φορά εἰς Ἀνατολήν καί Δύσιν.
Comments
Post a Comment