ΞΕΝΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΝ ΕΝ ΚΑΙΡΩ
Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου 2018
Διασπαστές
Ανάλυση
Δεν
εξέπληξε η στάση του Πατριαρχείου της Μόσχας και σε τούτη την υπόθεση
που ανέκυψε χορήγησης καθεστώτος Αυτοκεφαλίας από το Οικουμενικό
Πατριαρχείο στην Εκκλησία της Ουκρανίας, η διακοπή της μνημόνευσης του
ονόματος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου από τα Δίπτυχα της
Θείας Ευχαριστίας. Το δε τραγελαφικό είναι ότι δεν διέκοψε την
Ευχαριστιακή κοινωνία ολοσχερώς, αλλά τόνισε ότι οι ιερείς του κλίματος
του Πατριαρχείου της Μόσχας μπορούν να συλλειτουργούν και συμπράττουν με
τους ιερείς του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Γελοίες
αποφάσεις οι οποίες καθιστούν γελοίους εκείνους που τις λαμβάνουν,
άνθρωποι οι οποίοι υποτίθεται ότι εκπροσωπούν μεγάλους και ιερούς
θεσμούς. Ούτε βέβαια η απόπειρα να προκαλέσει σχίσμα στην Ορθόδοξη
Εκκλησία εκπλήσσει διότι ο ίδιος ο Πατριάρχης Κύριλλος και γενικότερα η
ιεραρχία και οι θεολόγοι της Ρωσίας δεν μπορούν δυστυχώς να διακρίνουν,
ιδιαίτερα έπειτα από την πτώση της Σοβιετικής Ενωσης, αυτό που είναι
Εκκλησία, από αυτό που δεν είναι. Ούτε φυσικά καταλαβαίνουν τι είναι
ενότητα της Εκκλησίας, πέρα από την αντιληπτική μιας εκκοσμικευμένης
προσέγγισης συνομοσπονδιακού συμπιλήματος με έντονες και χτυπητές τις
κοσμικές φιλοδοξίας.
Δεν
περνά χρόνος και ευκαιρία που να μην απεργαστεί το Πατριαρχείο της
Μόσχας την αποδυνάμωση της ενότητας και της ζωής της Ορθόδοξης Εκκλησίας
ανά τον Κόσμο, όπως αποτόλμησε, ανεπιτυχώς βέβαια, με την Μεγάλη Σύνοδο
στην Κρήτη τον Ιούνιο του 2016.
Τονίζουμε
πως το δίκιο και σ’ αυτή την αντιπαλότητα που προκαλεί για μία ακόμα
φορά το Πατριαρχείο Μόσχας με την Πρωτόθρονη Εκκλησία της
Κωνσταντινούπολης, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, είναι με το μέρος του
Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, ιστορικά,
εκκλησιαστικά, εκκλησιολογικά, κανονικά ομιλούντες και κρίνοντες.
Χρόνια
τώρα προσπαθεί το Πατριαρχείο Μόσχας με κάθε τρόπο και ευκαιρία να
παράσχει πράγματα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, υψώνοντας μεσότοιχα
φραγμών, στήνοντας ενέδρες, υποσκάπτοντας τα ιστορικά και εκκλησιαστικά
του προνόμια στο διοικητικό σύστημα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, διότι ο
στόχος του είναι ένας και μοναδικός να αρπάξει τα πρωτεία από το
Οικουμενικό Πατριαρχείο και να αναδειχθεί η Μόσχα η «νεώτερη Ρώμη».
Χρησιμοποίησα εδώ την έκφραση «νεώτερη Ρώμη» κι όχι «τρίτη Ρώμη» όπως
λανθασμένα, κατά τη γνώμη μου, αναφέρεται η Μόσχα από πολλούς, δυστυχώς
και πολλούς εκκλησιαστικούς. Η έκφραση «τρίτη Ρώμη» είναι αδόκιμη,
επειδή ακριβώς δεν υπάρχει πρώτη και δεύτερη Ρώμη, αλλά υπάρχει η
«πρεσβυτέρα Ρώμη» και η «Νέα Ρώμη», δηλαδή η Κωνσταντινούπολη.
«Οι
τα πάντα καλώς διαταξάμενοι» Πατέρες των Οικουμενικών Συνόδων, γνώριζαν
ασυγκρίτως καλύτερα από τον Πατριάρχη Κύριλλο της Μόσχας και τον
Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα, όταν συγκροτούσαν την πενταρχία ως
τρόπο ορισμού και διαφύλαξης της ενότητας της Εκκλησίας ως γεγονότος
«τάξεως ιεράς», η οποία όταν βιαστεί ή εκλείψει, τίθεται εν διαιρετική
τροχιά το όλον Σώμα της Εκκλησίας. Η ενότητα της Εκκλησίας είναι κατ’
αρχήν γεγονός Ευχαριστιακό, τελούμενο και φανερούμενο εν τη Θεία
Ευχαριστία του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου, δεν πρόκειται για
κάποια αφηρημένη διδασκαλία ή αρχή. Αλλωστε παράδειγμα προς αποφυγή
είναι η Ρώμη, η οποία με την πτώση της έχει αυτοαποκλειστεί από το
άθλημα και το χάρισμα της ενότητας της Εκκλησίας πραγματούμενο και
φανερούμενο εν τη Θεία Ευχαριστία και κοινωνία από το κοινό ποτήριο του
Σώματος και του Αίματος του Κυρίου.
Εκανα
αυτό το σύντομο Θεολογικό περίγραμμα απλά σαν μία πολύ θεμελιώδη αρχή
απόπειρας κατανόησης για το πόσο εκτός εκκλησιαστικών, κανονικών και
εκκλησιολογικών ορίων βρίσκονται οι τακτικισμοί, οι απειλές και οι
εκβιασμοί περί διαίρεσης και σχίσματος που επισύρει το Πατριαρχείο
Μόσχας με αφορμή το Ουκρανικό ζήτημα. Οποία αγνωμοσύνη αλήθεια! Οποίο
μέγεθος ασέβειας προς την Μητέρα Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως, η οποία
γέννησε την Εκκλησία της Ρωσίας!
Πηγή: ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ
9/17/2018
Ο ΜΟΣΧΑΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος με τον τότε Μητροπολίτη Σμολένσκ Κύριλλο (νυν Πατριάρχη Μόσχας) στην Καππαδοκία (Μάϊος 2007). |
Με αφορμή την διακοπή του μνημοσύνου του Οικουμενικού Πατριάρχου
Βαρθολομαίου από την Ρωσική Εκκλησία, λόγω του Ουκρανικού ζητήματος,
θυμόμαστε ότι αυτό έγινε για πρώτη φορά στα 1996, όταν η Μόσχα έπαυσε το
μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχου λόγω του Εσθονικού ζητήματος.
Πρόκειται, δηλ., για την δεύτερη φορά που η Εκκλησία της Ρωσίας
καταφεύγει σ’ αυτό το μέτρο.
Και στις δύο περιπτώσεις πρωταγωνιστής ο σημερινός Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος, ο οποίος το 1996 ήταν ο «υπουργός των Εξωτερικών» της Ρωσικής Εκκλησίας.
Στις 5 Μαρτίου 1996 το Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων δημοσιεύει την ακόλουθη είδηση:
ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΤΗΣ ΜΟΣΧΑΣ ΜΕ ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ, ΔΗΛΩΝΕΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΟΥ
Τις απόψεις της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, για τα αίτια της πρόσφατης
κρίσης στις σχέσεις της με το Οικουμενικό Πατριαρχείο
Κωνσταντινουπόλεως, παρουσίασαν εκπρόσωποί της, στη διάρκεια συνέντευξης
τύπου που οργανώθηκε από το τμήμα εξωτερικών σχέσεων του Πατριαρχείου
της Μόσχας.
Ο εκπρόσωπος του τμήματος, Μητροπολίτης Σμολένσκ και Καλίνιγκραντ
Κύριλλος [ο σημερινός Πατριάρχης Μόσχας] ισχυρίστηκε ότι η επίμαχη
κατάσταση που εμφανίσθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Εσθονίας, δεν έχει
εκκλησιαστικό, αλλά καθαρά πολιτικό χαρακτήρα. "Η τεχνητή διάσπαση
σ΄αυτή την Εκκλησία, είναι έργο της κυβέρνησης της Εσθονίας, παρ΄όλο που
η ίδια δηλώνει την μη επέμβασή της", είπε. Και πρόσθεσε ότι η ενέργεια
αυτή, είναι το αποκορύφωμα της προπαγανδιστικής καμπάνιας που γίνεται
στην Εσθονία και που αποβλέπει στο να παρουσιασθεί η Ορθόδοξη Εκκλησία
σ΄αυτή τη χώρα σαν ένα είδος της "πέμπτης φάλαγγας" της Μόσχας.
Ο μητροπολίτης Κύριλλος, αφού χαρακτήρισε ως "διασπαστική", τη Σύνοδο
της Εσθονικής Αποστολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, επιτέθηκε κατά του
Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, για την υποστήριξη και την
αναγνώριση που παρέσχε στη Σύνοδο. Κατηγόρησε δε και τον Οικουμενικό
Πατριάρχη Βαρθολομαίο ότι "παραβιάζοντας ωμά τους κανόνες, επενέβη στην
Εσθονία και υποστήριξε την ομάδα των διασπαστών".
Ο εκπρόσωπος της Ρωσικής εκκλησίας, είπε επίσης ότι στο Πατριαρχείο της
Μόσχας, απευθύνονται οι λεγόμενοι Έλληνες παλαιοημερολογίτες, κληρικοί
της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, παρακαλώντας την να τους
υποστηρίξει και να τους δεχθεί υπο την δικαιοδοσία της. "Όμως, το
Πατριαρχείο της Μόσχας, δεν συζητά αυτές τις αιτήσεις, ακριβώς λόγω των
υπαρχόντων κανόνων", δήλωσε.
Ο μητροπολίτης Κύριλλος συνεχίζοντας διαβεβαίωσε ότι η Ρωσική Ορθόδοξη
Εκκλησία δεν θέλει διάσπαση στην Ορθοδοξία, δηλώνοντας ότι η απόφαση
της, να σταματήσει τις Κανονικές και Λειτουργικές επαφές με το
Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, είναι προσωρινή. Ενώ η οριστική
απόφαση θα ληφθεί από τη Σύνοδο Αρχιερέων. "Εμείς, συμπλήρωσε, θα
δουλεύουμε και θα προσευχόμαστε έτσι ώστε μέχρι τη σύγκλιση αυτής της
Συνόδου να αλλάξει ριζικά αυτή η κατάσταση προς το καλύτερο, για να
αποφύγουμε την οριστική διακοπή των σχέσεων, πράγμα που δεν το επιθυμεί
κατηγορηματικά η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία", τόνισε.
Καταλήγοντας, ο μητροπολίτης Κύριλλος, εξέφρασε την πίστη ότι σήμερα,
όσο ποτέ άλλοτε, η Ορθόδοξη Εκκλησία χρειάζεται ενότητα, ιδιαίτερα στα
πλαίσια των πολιτικών αλλαγών που γίνονται στην ανατολική Ευρώπη, καθώς
και των ενοποιητικών διαδικασιών που συντελούνται στην Ευρώπη. Ενώ
καταλήγοντας ανακοίνωσε ότι η Ελληνική πρεσβεία στη Μόσχα, ανέλαβε
μεσολαβητικό ρόλο για την αποκατάσταση καλών και ομαλών σχέσεων μεταξύ
της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου της
Κωνσταντινούπολης. Πρόσθεσε δε ότι οι αδελφικές σχέσεις της Ρωσικής
Εκκλησίας με τις άλλες ορθόδοξες εκκλησίες και πρώτα απ΄όλα με τις
Εκκλησίες της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ιερουσαλήμ, δεν διαταράχθηκαν
καθόλου και διατηρούνται πλήρως.
ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΚΤΟΝΩΣΗΣ ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
Στο μεταξύ, το Οικουμενικό Πατριαρχείο εργάζεται προκειμένου να
εκτονωθεί η κρίση με το Πατριαρχείο της Μόσχας, θεωρώντας ότι η Μόσχα
έδωσε δραματικές διαστάσεις στο θέμα της Εσθονίας και προχώρησε σε
πράξεις- όπως η διακοπή της κοινωνίας και της μνημόνευσης του ονόματος
του Πατριάρχη Βαρθολομαίου- που τραυματίζουν την ενότητα της Ορθοδοξίας
για ένα θέμα που από εκκλησιαστικής απόψεως είναι δευτερεύον.
Εκκλησιαστικοί κύκλοι, επισημαίνουν ότι μέχρι τώρα, το Οικουμενικό
Πατριαρχείο απέφυγε να υιοθετήσει μέτρα όπως τη διακοπή της κοινωνίας
ακόμα και σε περιπτώσεις όπως το 1948 όταν το Πατριαρχείο της Μόσχας
προσάρτησε βιαίως την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουγγαρίας.
Η εντύπωση που έχει δημιουργηθεί στο Φανάρι είναι ότι η συμπεριφορά του
Πατριαρχείου της Μόσχας έχει εν πολλοίς υπαγορευθεί από τις πολιτικές
συγκρούσεις και τα πάθη που προκάλεσε η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης
και η ανεξαρτησία των Βαλτικών χωρών. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, δεν μπορούσε από απόψεως κανονικής τάξεως να
αγνοήσει τα αιτήματα των Εσθονών για την επανασύσταση της μικρής
αυτονόμου Εκκλησίας. Σημειώνεται ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν είχε
κανένα όφελος από τη σύγκρουση με τη Μόσχα, καθώς δεν έχει περιουσιακές
ή άλλες διεκδικήσεις στην Εσθονία και δεν έχει πολιτικά κίνητρα.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι πάντα πρόθυμο να αποδεχθεί κάθε ρύθμιση
που θα διευθετεί τα δικαιώματα των Ρώσων της Εσθονίας και δεν θα
δημιουργεί προβλήματα στην εκκλησιαστική τους ζωή, τονίζουν στο Φανάρι
και επαναλαμβάνουν ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο επί δύο χρόνια
επεδίωκε να λύσει όλα αυτά τα θέματα σε συνεργασία με το Πατριαρχείο της
Μόσχας.
Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΛΕΞΙΟΣ
Ο Πατριάρχης Μόσχας κ.Αλέξιος που παρέστη στο δείπνο που παρέθεσε προς
τιμήν του η ελληνική πρεσβεία στη Μόσχα την Κυριακή της Ορθοδοξίας,
αναφερόμενος στις σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, χαρακτήρισε ως
"σύννεφα" τα προβλήματα μεταξύ των δυο Πατριαρχείων. Εξέφρασε την καλή
θέληση της ρωσικής πλευράς για εξεύρεση λύσης που θα ικανοποιεί και τις
δυο πλευρές και θα εξασφαλίζει την ενότητα μεταξύ των Ορθοδόξων
Εκκλησιών. Καταλήγοντας εξέφρασε την
αισιοδοξία του ότι η προσωρινή αυτή εμπλοκή θα ξεπεραστεί
επαναλαμβάνοντας ότι "δεν μπορούμε να μιλάμε περί σχίσματος".
ΜΠΕ 5/3/1996
Comments
Post a Comment