Ο ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ
«ΙΕΡΟΣ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ
ΚΑΙ ΕΝΟΡΙΤΩΝ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
ΚΑΡΕΑ,
& ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΚΑΤΩ
ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ»
«Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ»
ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ: ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ 56 –
ΚΑΡΕΑΣ
Α.Π. 907 Εν Καρέα Δεκέμβριος
2017
Ο ΑΓΙΟΣ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ
ΚΑΙ ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ
ΤΟΥ
To ΘΑΥΜΑ του Αγ. Σπυρίδωνος!
Με το αστραφτερό ξίφος του τρομοκράτησε και έδιωξε τους Αγαρηνούς! Η σωτήρια
παρέμβαση υπέρ των Κερκυραίων…
Ο Άγιος Σπυρίδωνας, ο Άγιος
των Κερκυραίων και πολιούχος του νησιού
Το 1716 οι Τούρκοι
πολιορκήσανε στενά την Κέρκυρα. Πενήντα χιλ. στρατός και αρκετά καράβια
κυκλώσανε το νησί και το απειλούσανε από στεριά και θάλασσα.
Τα βαρβαρικά στρατεύματα
είχαν συγκεντρωθεί στο ακρότειχος της πόλεως. Ο Πιζιάνης, πού ήταν αρχηγός κατά
την πολιορκία εκείνη των δυνάμεων της Ενετικής Δημοκρατίας, περίμενε την μεγάλη
επίθεση των έχθρων.
Τα ξημερώματα όμως της
ημέρας εκείνης ήταν 11 Αυγούστου του 1716, παρουσιάζεται στα βαρβαρικά στίφη ο
Άγιος Σπυρίδων. Στο δεξί χέρι κρατούσε αστραφτερό ξίφος. Με θυμό τους έδιωξε
και τους τρομοκράτησε. Τα χάσανε οι Αγαρηνοί από την επιβλητική εκείνη παρουσία
και ορμή του Αγίου. Αφήσανε όπλα και ζώα και φύγανε πανικόβλητοι. Σε λίγο
μάθανε όλοι, ότι είχε συμβεί το μεγάλο θαύμα.
Πήγανε ακολούθως στο
στρατόπεδο των Αγαρηνών και είδανε, ότι εκείνοι από βιασύνη της φυγής των, τα
είχανε εγκαταλείψει όλα. Βρήκανε 120 κανόνια, άφθονα ζώα, αρκετό οπλισμό και
πολλά πυρομαχικά και τρόφιμα.
Μετά το ζωντανό, εκπληκτικό
και ολοφάνερο αυτό θαύμα της νήσου από τους βαρβάρους, ο Ανδρέας Πιζάνης, πού
ήτανε Ενετός, και εξουσίαζε την Κέρκυρα, θέλησε, σαν παπικός πού ήτανε, να
κτίση μέσα στο Ναό του Αγίου Σπυρίδωνος στην Κέρκυρα και παπικό «αλτάριον»,
δηλ. Αγίαν Τράπεζαν. Σ’ αυτό τον παρακινούσε συνεχώς και ο παπικός Επίσκοπος
της νήσου..
Το όραμα του αρχηγού των Ενετικών
Φανερώθηκε όμως στον Πιζάνη
καθ’ ύπνον ο Άγιος Σπυρίδων και του είπε:
«Γιατί με ενοχλείς; Είναι
απαράδεκτον το «αλτάριον» της ιδικής σου πίστεως εις τον Ναόν μου».
Αυτό το είπε ο διοικητής στον
παπικό Επίσκοπο. Εκείνος όμως του απάντησε, ότι ήτανε φαντασία του διαβόλου,
για να τον εμπόδιση από το καλόν έργον… Ο Πιζάνης πήρε από αυτό θάρρος. Διέταξε
αμέσως να ετοιμάσουνε τα υλικά, τα μάρμαρα, το ασβέστι κ.λ.π. για να κτίσουν το
«αλτάρι». Τα σωριάσανε έξω από το Ναό του Αγίου Σπυρίδωνος.
Όταν είδανε αυτό οι ιερείς
του Ναού και οι Έλληνες προύχοντες της νήσου, στενοχωρήθηκαν. Παρουσιασθήκανε
στον διοικητή Πιζάνη και τον παρακαλέσανε να το σταματήσει και να μη το κάνη
αυτό το έργο. Εκείνος όμως τους είπε, ότι είναι διοικητής και είναι δικαίωμά
του να το κάμει.
Τότε οι Ορθόδοξοι γυρίσανε
και παρακαλέσανε θερμά τον Άγιο, να σταματήσει το ανοσιούργημα.
Την ίδια εκείνη νύχτα
παρουσιάζεται στο διοικητή πάλιν ο Άγιος σαν καλόγερος και του λέγει:
«Σου είπα να μη με ενοχλής.
Αν τολμήσης να κάνης αυτό, πού αποφάσισες, θα μετανοιώσης πικρά, αλλά θα είναι
αργά».
Το πρωί τα ανακοίνωσε αυτά
ο διοικητής στον παπικό Επίσκοπο. Εκείνος τον επέπληξε ως άτολμο και
ολιγόπιστον.
Τότε ο διοικητής ξαναπήρε
θάρρος και διέταξε ν’ αρχίσει το κτίσιμο του «αλταρίου» μέσα στο Ναό του Αγίου.
Οι Παπικοί πανηγυρίζανε από τη χαρά τους και οι Ορθόδοξοι ελυπούντο κατάκαρδα.
Είχανε πένθος και λύπη άφατη και παρακαλούσανε τον Άγιο να τούς φυλάξει από την
παπική βεβήλωση…
Η τιμωρία για τη βεβήλωση
Ο Άγιος τους άκουσε και
επενέβη αποφασιστικά και κεραυνοβόλα. Την νύχτα εκείνη ξέσπασε φοβερή θύελλα με
κεραυνούς. Η θύελλα και οι κεραυνοί έπληξαν κυρίως το φρούριο «Καστέλι». Εκεί
ήτανε και το διοικητήριο του Πιζάνη και οι πυριτιδαποθήκες. Αυτά έγιναν
παρανάλωμα του πυρός. Από την έκρηξη σκοτωθήκανε 900 άνθρωποι, στρατιώτες και
πολίτες, όλοι παπικοί, διότι απαγορεύανε να κατοικούν και να διανυκτερεύουν
Ορθόδοξοι μέσα στο Κάστρο.
Ο Πιζάνης βρέθηκε νεκρός,
με σφηνωμένο το λαιμό του μεταξύ δύο δοκών. Το πτώμα του παπικού Επισκόπου
βρέθηκε εκτιναγμένο σε αρκετή απόσταση, έξω από το φρούριο.
Το δε καταπληκτικότερο
είναι, ότι την ίδια νύχτα και την ίδια ώρα, άλλος κεραυνός έπεσε στη Βενετία,
στο μέγαρο του Πιζάνη και κατέκαψε τον ζωγραφικό πίνακα με την προσωπογραφία
του Πιζάνη, χωρίς να βλάψει κανένα άλλο πράγμα.
Ο φρουρός της
πυριτιδαποθήκης, προ της καταστροφής, είδε τον Άγιο να τον πλησιάζει με
αναμμένη δάδα, και να τον μεταφέρει, χωρίς γρατσουνιά, κοντά στην Εκκλησία του
Εσταυρωμένου.
Το θαύμα αυτό συνέβη στις
12 Νοεμβρίου του 1716.Το γιορτάζουνε δε κάθε χρόνο στην Κέρκυρα στις 11
Νοεμβρίου.
Ο θαυματουργός Άγιος
Σπυρίδωνας
Ο Άγιος των Κερκυραίων, και
πολιούχος του νησιού, ο θαυματουργός Άγιος, που έσωσε πολλές φορές το νησί των
Φαιάκων με τα θαύματα του από την καταστροφή και την πείνα, στον οποίο
προστρέχουν χιλιάδες πιστοί μέχρι και σήμερα αναζητώντας παρηγοριά και βοήθεια,
ο Άι-Σπυρίδωνας δεν πάτησε ποτέ το πόδι του στο νησί. Γεννήθηκε σε μία φτωχή
οικογένεια στην Τριμυθούντα της Κύπρου, κοντά στη Σαλαμίνα, το 270 μ.Χ. Αν και
ήταν ένας απλός και αγράμματος βοσκός ξεχώριζε για την πίστη του στο Θεό, την
ταπεινοφροσύνη του και τη φιλανθρωπία του. Από το γάμο του απέκτησε μία κόρη,
την Ειρήνη. Όταν χήρεψε στράφηκε ολοκληρωτικά στο Θεό και έγινε κληρικός. Η
φήμη που απέκτησε ήταν τόσο μεγάλη που όταν εκοιμήθη ο επίσκοπος Τριμυθούντος ο
ίδιος ο πιστός λαός τον ανακήρυξε επίσκοπο.
Ακόμα και τότε ο Σπυρίδωνας
δεν ξεχώριζε από τους υπόλοιπους φτωχούς ανθρώπους, που αποτελούσαν το ποίμνιο
του. Φορούσε τα ίδια απλά και φτωχικά ρούχα με πριν, τον ίδιο σκούφο από φύλλα
φοίνικα ενώ και ο βίος του ήταν το ίδιο φτωχικός καθώς όλα του τα υπάρχοντα
εξακολουθούσε να τα μοιράζεται με τους φτωχούς. Παντού εξακολουθούσε να
πηγαίνει με τα πόδια, ασχολείτο με τις αγροτικές εργασίες και συνέχιζε, ως
καλός ποιμένας, να φυλάει το κοπάδι του. Η φήμη του μεγάλωσε ακόμη περισσότερο
όταν με τα θαύματα του βοήθησε ανθρώπους που προσέτρεχαν στη βοήθεια του.
Στην Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 314
μ.Χ.
Ο Σπυρίδωνας ως επίσκοπος
Τριμυθούντα πήρε μέρος στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 314 μ.Χ., την
οποία συγκάλεσε ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος, προκειμένου να αποφανθούν οι
Πατέρες της Εκκλησίας περί των θεωριών του Αρείου.
Ό Άρειος, μορφωμένος
Πατέρας από την Αλεξάνδρεια, θεωρούσε το Χριστό κτίσμα του Θεού και απέρριπτε
την τρισυπόστατη φύση του. Ο Σπυρίδωνας, ήδη πολύ γνωστός για το θεόπνευστο
κήρυγμα του, μολονότι ουσιαστικά αμόρφωτος, επέτυχε να αντιταχθεί στο λόγο του
Αρείου και να αποδείξει την αληθινή φύση του Θεού, το ομοούσιο της Αγίας
Τριάδας, με το γνωστό θαύμα με το κεραμίδι.
Αφού συνέκρινε την Αγία
τριάδα –Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα- με το κεραμίδι και τα τρία συστατικά του
που το κάνουν Ένα – φωτιά, νερό και χώμα- κράτησε στο χέρι του ένα κεραμίδι και
αμέσως ξεπετάχτηκε από το χέρι του φωτιά. Στη συνέχεια έτρεξε προς τη γη νερό
και στο τέλος απέμεινε στο χέρι του μόνο χώμα. Μπροστπά σ’ αυτό το θαύμα ο
Άρειος καταντροπιασμένος ζήτησε συγνώμη.
Ο Σπυρίδωνας εκοιμήθη σε
βαθιά γεράματα, στις 12 Δεκεμβρίου του 358 μ.Χ. σε ηλικία 88 ετών και
ανακηρύχτηκε Άγιος από την Εκκλησία μας.
Ο Άγιος Σπυρίδωνας «φτάνει» στην Κέρκυρα
Όταν οι Σαρακηνοί πάτησαν
το νησί της Κύπρου πιστοί άνοιξαν τον τάφο του Άγιου Σπυρίδωνα, προκειμένου να
μεταφέρουν τα οστά του στην Κωνσταντινούπολη με σκοπό να τα γλιτώσουν από τα
χέρια των απίστων. Με έκπληξη όμως διαπίστωσαν ότι το σκήνωμα του Αγίου
διατηρείτο άθικτο ενώ ο τάφος του μοσχοβολούσε βασιλικό.
Το ιερό λείψανο μεταφέρθηκε
στη Βασιλεύουσα όπου και παρέμεινε μέχρι το 1456. Τότε, τρία χρόνια μετά την
Άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς, ένας πρεσβύτερος, κερκυραϊκής καταγωγής, ο
πάτερ Γεώργιος Καλοχαιρέτης, έκρυψε το ιερό σκήνωμα του Αγίου Σπυρίδωνα καθώς
και της Αγίας Θεοδώρας της Αυγούστας, μέσα σ’ ένα καλάθι και αφού τα σκέπασε με
χόρτα, τα φυγάδευσε από την τουρκεμένη Κωνσταντινούπολη.
Διασχίζοντας με μεγάλο
κίνδυνο τη Θράκη, τη Μακεδονία και την Ήπειρο έφτασε στην Κέρκυρα. Τα ιερά
λείψανα, που τοποθετήθηκαν αρχικά στο ναό του Αγίου Αθανασίου, τα κληρονόμησαν
οι τρεις γιοί του του Καλοχαιρέτη, Μάρκος, Λουκάς και Φίλιππος. Το μερίδιο του
ο Μάρκος, το σκήνωμα της Αγίας Θεοδώρας της Αυγούστας, το δώρισε το 1483 στο
λαό της Κέρκυρας. Οι κληρονόμοι του λειψάνου του Αγίου Σπυρίδωνα προσπάθησαν να
μεταφέρουν το άγιο λείψανο εκτός της Κέρκυρας αλλά συνάντησαν τη σθεναρή
αντίσταση των Κερκυραίων και εγκατέλειψαν το σχέδιο τους. Εν τέλει μεταβίβασαν
τα δικαιώματα τους στην κόρη του Φιλίππου, Ασημίνα.
Το λείψανο πέρασε τελικά
στην ιδιοκτησία της οικογένειας Βούλγαρη, ως προίκα της Ασημίνας, όταν
παντρεύτηκε το Σταματέλλο Βούλγαρη το 1520. Από τότε και για τέσσερις αιώνες
έως το 1925, βρισκόταν στην κυριότητα της οικογένειας. Αρχικά και μέχρι το 1528
το λείψανο μεταφέρθηκε στον καθεδρικό ναό του Ταξιάρχου Μιχαήλ στο Καμπιέλο. Το
1528 ο Σταματέλλος Βούλγαρης το μετέφερε στο ναό, που έχτισε η οικογένεια προς
τιμήν του Αγίου στο προάστιο του Σαρόκκου (Αγίου Ρόκκου). Ωστόσο το 1537,κατά
τη διάρκεια της πρώτης πολιορκίας της Κέρκυρας από τους Τούρκους, το σκήνωμα
μεταφέρθηκε για ασφάλεια στο ναό των Αγίων Αναργύρων στο Παλαιό Φρούριο και
επέστρεψε μετά τη λύση της πολιορκίας.
Το 1577 αποφασίστηκε η
κατεδάφιση του ναού, καθώς έπρεπε να επεκταθούν τα τείχη. Το λείψανο
μεταφέρθηκε προσωρινά και πάλι στο ναό του Αγίου Νικολάου των Ξένων στη
Γαρίτσα, μέχρι και το 1589, οπότε και πραγματοποιήθηκαν τα θυρανοίξια του
σημερινού ναού, η ολοκλήρωση του οποίου έγινε περίπου το 1594, και παραμένει
εκεί μέχρι και σήμερα.
Το 1967 ο ιερός ναός του
Αγίου Σπυρίδωνος της Κέρκυρας αναγνωρίστηκε επισήμως ως ίδιον Ν.Π.Δ.Δ με
Προεδρικό Διάταγμα, υπό την επωνυμία «Ιερόν Προσκύνημα Αγίου Σπυρίδωνος
Κερκύρας».
Ο ναός του Αγίου Σπυρίδωνα
Ο ναός του Αγίου Σπυρίδωνα,
ένα από τα σημαντικότερα μεταβυζαντινά μνημεία της πόλης της Κέρκυρας, αποτελεί
πόλο έλξης για τους επισκέπτες της πόλης και του νησιού. Φτάνεται εύκολα, καθώς
περιδιαβαίνοντας την Παλιά Πόλη και την οδό Νικηφόρου Θεοτόκη, ενώ έχετε αφήσει
πίσω σας το Λιστόν, βλέπετε στα δεξιά σας να ανοίγεται η ομώνυμη πλατεία με τον
Ιερό Ναό να δεσπόζει στο βάθος. Πρόκειται για ένα απλό κτίσμα εξωτερικά.
Μονόκλιτη ξυλόστεγη επτανησιακού βασιλικού ρυθμού, κτητορική άλλοτε της
οικογένειας Βούλγαρη, που είχε στην κατοχή της και το σκήνωμα του Αγίου,
προσομοιάζει περισσότερο με τους χριστιανικούς ναούς της Δύσης παρά της
Ανατολής, καθώς της λείπουν τα αυστηρά βυζαντινά πρότυπα, που απαντώνται στην
ηπειρωτική Ελλάδα.
Πρόκειται για ένα γεγονός
που εξηγείται πολύ εύκολα καθώς η Κέρκυρα υπήρξε επί αιώνες βενετοκρατούμενη
και δεν γνώρισε τον οθωμανικό ζυγό, χαρακτηριστικό όλων των Επτανήσων, που
δέχτηκαν έτσι απρόσκοπτα τις επιδράσεις της Ιταλικής Αναγέννησης και κατά
συνέπεια της Τέχνης του 17ου αιώνα. Το σχήμα της λοιπόν είναι μακρόστενο και
χαμηλοτάβανο όπως σε όλες τις εκκλησίες των νησιών του Ιονίου, με εντυπωσιακό
πυργοειδές καμπαναριό, το οποίο μοιάζει εξαιρετικά με το καμπαναριό της
εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων στη Βενετία(San Giorgio dei Greci), με
τις οποίες χτίστηκαν την ίδια περίπου εποχή.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΜΑΚΕΛΕΙΟ»
Διά τήν ἠλεκτρονικήν
Εφημερίδα του Ιερού Ναού
Αγίου Σπυρίδωνος «ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ»
Προς Κύριον ευχέτης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΟΧ
+ Ο ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ
ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
ΚΑΙ ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΚΗΡΥΚΟΣ
Comments
Post a Comment