ΤΙ ΑΠΕΦΑΣΙΣΑΝ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΝ ΤΟΥ 1971 ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΑΤΘΑΙΚΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ;
ΕΝΗΜΕΡΩΣΙΣ
ΕΠΙ ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟΝ ΓΝΗΣΙΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗΣ
ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ, ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ ΤΟΥ ΚΑΥΚΑΣΟΥ
ΕΠΙΣΚΟΠΕΙΟΝ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΗ 19400, ΚΟΡΩΠΙ ΑΤΤΙΚΗΣ, Τ.Θ. 54, ΤΗΛ. 210 6020176, 210. 6021467
ΑΡΙΘΜ. ΤΕΥΧΟΥΣ 116 – ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2007
‘Εγράφη ἐν ἔτει 2003
Ο ΣΕΒ. ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΔΙΑ ΤΗΝ "ΧΕΙΡΟΘΕΣΙΑΝ"
᾿Εν ἔτει 2002, ἐπεσκέφθην τόν Σεβ/τον Μητροπολίτην ᾿Αργολίδος κ. Παχώμιον, μετά τοῦ π. Εὐσταθίου, διά νά συζητήσωμεν ἐπί τῆς πορείας τῶν ᾿εκκλησιαστικῶν μας πραγματων. Τότε, ὁ Σεβ/τος μοί ἐνεχίρισε μίαν ἐπιστολήν του, ἄγνωστον μέχρι τότε εἰς ἐμέ. ῾Η ἐπιστολή αὕτη ἐστάλη τό ἐτος 1974 εἰς τούς ᾿Αρχιερεῖς καί χαρακτηρίζεται ὡς "ἐξομολογητική". Περιέχει σκέψεις καί ἀπόψεις τοῦ Σεβ/του διά τό θέμα τῆς χειροθεσίας. Εἶναι πολύ χαρακτηριστικόν ὅτι ἡ γνώμη του εἶναι ὅτι τήν χειροθεσίαν τήν ἀπεδέχθησαν ἅπαντες οἱ ᾿Αρχιερεῖς.
Γράφει εἰς τήν σελίδα 5:
"᾿Η Συνοδική τριμελής ἐπιτροπή, ὡς εἴδομεν, διά τοῦ ἀναφορικοῦ αὐτῆς ἐγγράφου, μηνί Σεπτεμβρίῳ 14η 1971, κατόπιν τῆς συνοπτικῆς ἐκθέσεως τῆς ὑποδίκου ὑποθέσεως, ἐνώπιον τῆς Συνόδου τοῦ Μητροπ. Φιλαρέτου τῆς διασπορᾶς, ἐδήλωσεν ἐγγράφως, ὄτι δέχεται ἐκ τῶν προτέρων πᾶσαν ἀπόφασιν οἱανδήποτε ἤθελεν ἐκδώσει ἡ Σύνοδος τοῦ Μητροπολίτου Φιλαρέτου. Καί ἡ Σύνοδος τοῦ Μητροπ. Φιλαρέτου, κατόπιν συσκέψεως τῶν μελῶν της, ἐξέδωκεν ἀπόφασιν ἀθωωτικήν μέν, ἀλλά διά χειροθεσίας, τήν ὁποίαν καί ἀπεδέχθη πρῶτον ἠ Συνοδική τριμελής ἐπιτροπή, καί δεύτερον ἄπασα ἡ ῾Ιερά ἡμῶν Σύνοδος καί ἐν τῷ ἀναφορικῷ Αὐτῆς ἐγγράφῳ ὑπογράφεται ἐπισήμως "῾Η Συνοδική ᾿Επιτροπή" ἔχει δύναμιν Συνοδικῆς ἀποστολῆς καί οὐδείς ἀντεῖπεν ἕως τοῦ νῦν. Τὠρα ἡ διαμαρτυρία ἐνός ᾿Επισκόπου, κατόπιν τῆς ἀποδοχῆς καί τήν πραγματοποίησιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς πράξεως τῆς χειροθεσίας, καθόσον καί αὐτός ὁ ἴδιος ῾Ιεράρχης ἐδέχθη χειροθεσίαν, νομίζω ὅτι εἶναι περιττόν, ἄν ὄχι γελοῖον νά τονισθῇ ὅτι ἡ διαμαρτυρία του εἶναι ὅλως ἀνίσχυρος πρό τῶν τετελεσμένων γεγονότων".
᾿Επίσης γράφει διά τό ἴδιον θέμα εἰς τήν σελίδα 8:
"Καλά ὅλα αὐτά. ᾿Εν τῇ ἐπιστροφῇ ὅμως τῆς Συνοδικῆς ἐπιτροπῆς οὐδείς ἐξ ῾Υμῶν τῶν τότε ῾Ιεραρχῶν διεμαρτυρήθη ἐντόνως ἤ δημοσίως διά τά πεπραγμένα ἐν Νέᾳ ῾Υόρκη. ᾿Αλλά ἐδέχθητε τήν χειροθεσίαν οἰ πάντες καί ὕστερα ἀπό ἀρκετόν χρόνον διεμαρτυρήθη ὁ εἷς γνωστός ῾Ιεραρχης, ὅστις καί οὗτος εἴληφε τήν διαταχθεῖσαν χειροθεσίαν. ῾Επομένως πρός τί ἡ ἐσχάτως διαμαρτυρία; ῎Ισως κατώτεροι τινές Κληρικοί ἀντέδρασαν καί διεμαρτυρήθησαν, ὀπότε ἀφυπνίσθη ἡ κοιμωμένη συνείδησις. Τοιοῦτόν τι εἶχον πάθει καγώ ὁ ἁμαρτωλός, ὅπερ ὁμολογῶ ἀπεριφράστως. ᾿Αλλ᾿ ἐφ᾿ ὅσον εἶδον τήν ὁμόφωνον γνώμην τῆς ῾Ιερᾶς ἡμῶν Συνόδου, ἥτις δεχθεῖσα τήν χειροθεσίαν ἀνενδοιάστως, βεβαίως ἐσιώπησα καί τοῦτο καιρῷ τῷ δέοντι, ἵνα μή φανῶ νοημονέστερος τῆς ῾Ιερᾶς Συνόδου.
Σύν πᾶσι τούτοις κάμνω τόν ἁπλοῦν συλλογισμόν καί λέγω: ᾿Εφ᾿ ὅσον ἡ χειροθεσία δέν ἦτο ἡ ἐνδεδειγμένη πράξις , ἥτις θά ἀπήλασε τήν ὑποδικίαν, διατί τότε κατά τήν ἄφιξιν τῆς τριμελοῦς Συνοδικῆς ᾿Επιτροπῆς ἐν ῾Ελλάδι δέν ἐφρόντισαν οἱ ὑπόλοιποι ᾿Αρχιερεῖς, ἵνα διαμαρτυρηθοῦν καί θέσουν τήν πρᾶξιν ὑπό κρίσιν; ᾿Ενῶ ὐπῆρχον τέσσαρες καί εἶχον καί χρὀνον καί πλειοψηφίαν; Διατί τότε λέγω δέν ἔθεντο τήν πρᾶξιν τῆς χειροθεσίας ὑπό κρίσιν, ἀλλά τήν ἐδέχθησαν ἅπαντες ἱλέῳ ὄμματι καί ἀγαλλομένῳ ποδί; Οὔτε κἄν συνεζητήθη ἠ ὐπόθεσις. ᾿Αλλά καί οἰ ὐπόλοιποι τέσσαρες ἔλαβον τό δῶρον τῆς χειροθεσίας ἀγαλλιώμενοι. ᾿Αλλ᾿ οὐδέν θαυμαστόν".
----------------
᾿Ερευνῶν ἐπίσης τά ἔγγραφα πού ἀναφέρονται εἰς τό θέμα τῆς χειροθεσίας εὑρῆκα καί τήν ἀπό 1ης Μαίου 1977 ἐπιστολήν του ἀπευθυνομένην πρός τόν Μακαριώτατον καί τούς Σεβασμιωτάτους ᾿Αρχιερεῖς, ὅπου εἰς τήν σελίδα 2 καί 3 γράφει τά ἑξῆς ἀπευθυνόμενος εἰς τόν Σεβ/το Κιτίου κ. ᾿Επιφάνιον:
"Λοιπόν ἅγιε τοῦ Θεοῦ, μᾶς συγχωρεῖτε. ῞Οτε εὑρίσκεσθε ἐν τῇ ἀλλοδαπῇ χώρᾳ τῆς ᾿Αμερικῆς, τό ἔτος 1971, τό καί ἀξέχαστον, κατά μήνα Σεπτέμβριον, ἔνθα τῷ καιρῷ ἐκείνῳ ἐδέχθητε τήν χειροθεσίαν παρά τῶν Ρώσων ᾿Αρχιερέων τῆς διασπορᾶς, καί ταύτην ἐδέχθητε βάσει τοῦ 8ου Κανόνος τῆς Πρώτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου, πῶς τότε ῞Αγιε Δέσποτα δέν ὐπῆρχε ἤ οὐχ εὑρίσκετο ἐν ῾Υμῖν ῾Ιερόν Πηδάλιον, ἵνα ἀνατρέξητε καί ἀναγνώσητε καί διαπιστώσητε τί ἀκριβῶς κελεύει καί διατάσσει ὁ 8ος αὐτός ῾Ιερός Κανών τῆς Πρώτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου; ῞Οστις φυσικά κελεύει καί διατάσσει, ὅτι οἱ Σχισματικοί ἐρχόμενοι εἰς τήν Καθολικήν ᾿Εκκλησίαν, δέον ἵνα χειροθετοῦνται καί οὕτω νά ἐνώνωνται μετ᾿ Αὐτῆς. ᾿Ακούετε ῞Αγιε Δέσποτα, οἱ Σχισματικοί νά ΧΕΙΡΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ, ἡνίκα προσέλθωσιν εἰς τήν Καθολικήν ᾿Εκκλησίαν καί τότε νά θεωρῶνται νόμιμοι καί νά ἔχωσι τό δικαίωμα ἵνα μένωσιν ἐν Αὐτῇ. ῎Η μή τι ἔτερον τέλος πάντων εἶναι τό βαθύτερον νόημα τοῦ Κανὀνος, ἐάν δέν ὑπῆρχε θέμα Σχίσματος; Διότι μᾶς εἴχατε δηλώσει ἀνά τό ἐπίμηκες παρελθόν, ὅτι δέν ὑπήρξατε κάν ποτέ, οὔτε κατά διάνοιαν Σχισματικοί. ᾿Ακροάζεσθε ῞Αγιε Δέσποτα καί ἄνθρωπε τοῦ Θεοῦ, τί ἦχοι εἶναι οὗτοι πού ἠχοῦν ἀνίως εἰς τά ὦτα πάντων ῾Υμῶν καί ῾Ημῶν. Ναί λέγω ἦχοι οἵτινες προέρχονται ἀπό τήν κροῦσιν τῶν ῾Ιερῶν Κανόνων.
῎Ισως ἀντείπητε, ὅτι κατά μείζονα λόγον πταίουσιν οἱ προχειροθετηθέντες ῾Υμῶν καί ὅτι ῾Υμεῖς πταίετε κατά τρίτον λόγον καί ἐν συνεχείᾳ ἅπαντες οἱ συναποδεχθέντες τήν Χειροθεσίαν. Ναί ῞Αγιε τοῦ Θεοῦ καί εὐλογημένε μου. ᾿Αλλά καθ᾿ ὅ ᾿Επίσκοπος, μέ ἀδέσμευτον συνείδησιν, ἔδει Σε, ἵνα στεντορείᾳ τῇ φωνῇ, - ἐάν φυσικά εἴχετε ἀντιληφθεῖ τῷ τότε καιρῷ ὅτι ἐπίπτετε εἰς κάποιαν παγίδα, ἥν εἶχον προετοιμάσει οἱ καλοθεληταί μας -... νά εἴχατε διαμαρτυρηθῇ ἐνώπιον ᾿Εκκλησίας, Κλήρου, Λαοῦ καί τῆς ῾Ιστορίας. ᾿Ενῶ ἡ ἐκ τῶν ὑστέρων καί ἐν τοῖς ἐσχάτοις καιροῖς διαμαρτυρία, καί τοῦτο ὑποψιθύρως ἐνώπιον ἀνευθύνων προσώπων, θεωρεῖται ὑστερόβουλος. Διότι συνέχεται ἐκ συγκρουομένων φάσεων καί ἀντιφάσεων. ῾Επομένως εἶναι ἀσθενής καί ἀμφίβολος. ῾Απλούστατα, διότι τῷ καιρῷ έκείνῳ ἐπεκράτει κάποια μυστηριώδης φοβία, ἥτις ἐπεβάλετο παρά τῶν ἰσχυρῶν μας. Οἴδαμεν τότε, ὅτι συνειχόμεθα οἱ πάντες ἐξ αὐτῆς. Διό καί εἴχομεν ἐκλάβει ταύτην ὡς προάσπισιν. ῾Οπόταν εὐνόητον εἶναι ὅτι τό δίκαιον τῆς εἰλικρινοῦς δοαθέσεως ἐξέλιπεν καί παρήλασαν διπλωματικαί εἰδήσεις καί ἡ ἐκ τῶν ὐστέρων μετ᾿ ἀρκετῆς καθυστερήσεως ἀποκάλυψις τῶν γεγονὀτων σκορπίζει ἀφθόνους κατ᾿ ἀνάγκην ἐνδοιασμούς".
Καί ἐνῶ αὐτά ἔγραφε τά ἔτη 1974 καί 1977 ὁ Σεβασμιώτατος Παχώμιος τά ὁποῖα σημαίνουν:
1) ῞Ολοι οἱ ᾿Αρχιερεῖς ἐδέχθησαν "ἰλέῳ ὄμματι καί ἀγαλλομένῳ ποδί" τήν χειροθεσία, δότι ἐθεώρουν τήν χειροτονία τοῦ 1948 ὑπόδικον.
2)῞Οτι ἡ ᾿Απόφασις τῶν Ρώσων τῆς Διασπορᾶς κάμνει δεκτές τίς χειροτονίες τοῦ 1948 διά χειροθεσίας, κατά τόν 8ο Κανόνα, μέμφεσθε μάλιστα τόν Σεβ/το Κιτίου, ὅτι δέν ἄνοιξε ἕνα Πηδάλιο νά δῆ τί σημαίνει ὀ 8ος Κανών.
Τώρα μετά ἀπό αὐτά, Σεβασμιώτατε, ἐξετάσατε καί τήν ἀπόφασιν πού ὐπεγράψατε τήν 4.12.02 καί τήν 5.2.03 καί βγάλετε μόνος σας τά συμπεράσματα.
Τήν 4.12.02 καί τήν 5.2.03 ὑπέγραψε τά ἑξῆς:
1) Τήν ἐναντίον τοῦ π. ᾿Αμφιλοχίου "ἀπόφασιν" τοῦ ψευδοδικαστηρίου, ὄπου δικαιολογεῖται διά τήν μή ἀντιμετώπσιν τοῦ ᾿Απαλλακτικοῦ Βουλεύματος εἰς τό ὅτι "ἡ εὐθύνη διά τό ᾿Απαλλακτικόν Βούλευμα ἀνήκει στόν δικαστή καί ὄχι στόν Σεβ/το Νικόλαο, ἤ στούς ᾿Αρχιερεῖς", καί
2) ῞Οτι "τό ᾿Απαλλακτικόν Βούλευμα (τό ὁποῖον, ἐπαναλαμβάνω, γράφει ὅ,τι ἀκριβῶς καί ἠ ἀπόφασις τοῦ 1971) ποτέ δέν τό ἐδέχθη οὔτε τις τῶν ᾿Αρχιερέων, οὔτε ἡ ῾Ιερά Σύνοδος".
᾿Ερωτῶ τόν Σεβασμιώτατο καί ὅλους τούς ᾿Αρχιερεῖς: ῎Εγινε δεκτή ἡ χειροθεσία ἀπό ὅλους τούς ᾿Αρχιερεῖς, ὅπως γράφει ὁ Σεβ/τος Παχώμιος, ἤ ὄχι; Καί ἄν ἔγινε δεκτή, ἀπό ὅλους, ὅπως γράφετε, καί δή κατά τόν 8ο Κανόνα, τότε γιατί ὑπογράφετε ἱεροσυνοδικῶς ὅτι δέν δέχθηκε ποτέ καί κανείς τό περιεχόμενο τοῦ ᾿Απαλλακτικοῦ Βουλεύματος; Διατί πρίν ἀπαντήσετε εἰς τά ὅσα κατηγορεῖτε ὁ Σεβ/τος Νικόλαος διά τήν "ἀπόκρυψιν" καί "πανηγυρικήν ἀποδοχήν" τοῦ ᾿Απαλλακτικοῦ Βουλεύματος, δέν θέσατε τό θέμα σέ συζήτησι μέ τήν παρουσία ὅλων τῶν ᾿Αρχιερέων, νά γίνουν εἰσηγήσεις κλπ. καί νά ἐκδοθῇ Κανονική ῾Ιεροσυνοδική ἀπόφανσις, ὅπως πάντοτε ἐγίνετο ὅταν παρουσιάζετο παρόμοιο θέμα; Αὐτό πού ἐκάνατε εἶναι ἀπάντησις, ἤ ὑπεκφυγή ..... ἡ ὁποία σᾶς ἐκθέτει ἀκόμη περισσότερον; Καί εἶναι σοβαρόν νά κρύπτεσθε πίσω ἀπό τό δάκτυλό σας καί νά μέ χαρακτηρίζετε "ἱεροσυνοδικῶς δεινόν συκοφάντην καί ψεύτην. ᾿Ολίγη ντροπή δέν ὑπάρχει.
Κάμνω καί μίαν ἀκόμη ἐρώτησιν: Διατί, ὅταν ἐστάλη καί ἐδημοσιεύθη ἡ ἀπόφασις τῆς διακοπῆς τῆς κοινωνίας μας μετά τῶν Ρώσων τῆς Διασπορᾶς, ἡ ὁποία στήν τελική της μορφή ἐγράφη ὑπ᾿ ἐμοῦ ἐν ἔτει 1975, (ἤμην στρατιώτης καί εἶχα πάρει ἄδεια), ἐσβήσθη ὁ χαρακτηρισμός τῆς ἀποφάσεως τοῦ 1971 ὡς "ἀντικανονικῆς καί ἀκύρου"; Τί σημαίνει αὐτό; Δέν ἐνοχοποιεῖ ὅλα τά μέλη τῆς Συνόδου; Καί ἀκόμη διατί καί ὁ τότε ᾿Αττικῆς Ματθαῖος καί ὁ Σεβ/τος Πειραιῶς Νικόλαος μοῦ ἔλεγαν μήν γράφης γιά τήν χειροθεσία, γιατί βάσει αὐτῆς μᾶς ἀναγνωρίζουν τά δικαστήρια; Τί σημαίνουν καί αὐτό. Εἶμαι "δεινός συκοφάντης" ὅταν ἀπ᾿ ἀρχῆς σᾶς λέγω ὅτι πρέπει νά λάβετε ὁμολογιακήν θέσιν καί ἔναντι τῆς ἀντιφατικῆς καί βλασφήμου ἀποφάσεως τοῦ 71 καί ἔναντι τῆς παρομοίας μέ αὐτήν ἀποφάσεως τοῦ ᾿Απαλλακτικοῦ Βουλεύματος;
Τήν ἀπάντησιν βέβαια τήν γνώρζιουν οἱ Σεβασμιώτατοι ᾿Αρχιερεῖς. Εἶναι ἡ μυστική ἐντολή πού ἔλαβαν ἀπό τά ξένα Κέντρα,μέσω τοῦ παρασυνοδικοῦ κατεστημένου, ὅτι δέν πρέπει νά μιλᾶμε γιά τήν χειροθεσία, πολύ περισσότερο δέν πρέπει νά καταδικάσουμε τό ᾿Απαλλακτικό Βούλευμα διότι βάσει αὐτοῦ ἀναγνωρίζονται ἀπό τούς Φλωρινικούς καί ἀπό τόν κ. Χριστόδουλο, καί εἰς περίπτωσιν καταδίκης του κινδυνεύει ἡ ἕνωσις, δηλαδή ἡ ὑποταγή στόν σύγχρονο παλαιοημελογιτικό, νεοημερολογιτικό καί παγχριστιανικό οἰκουμενισμό, πρός τό ὁποῖο τό 1971 ἔγινε ἕνα μεγάλο βῆμα. Καί ἡ ἐντολή κατέληε: "Στήν ἀνάγκη διῶξτε, ἀποκηρῦξτε, βγάλτε ἐκτός ἐκκλησιαστικοῦ σώματος, κηρῦξτε αἱρετικούς κλπ τούς ᾿Επίσκοπον Κήρυκον καί τούς μετ᾿ αὐτοῦ συνεργαζομένους".
Υ.Γ. ῾Ο Σεβ/τος Παχώμιος γράφων τό 1974 ὅτι ὅλοι οἱ ᾿Αρχιερεῖς μηδενός ἐξαιρουμένου ἀπεδέχθησαν τήν ἀπόφασιν περί "χειροθεσίας", τό δέ 1977 ὅτι τήν ἀπεδέχθησαν ὡς ἐπί σχισματικῶν κατά τόν Η' Κανόνα, τόν δέ Δεκέμβριο τοῦ 2002 καί Φεβρουάριο τοῦ 2003 ὑπογράφων στήν ῾Ιεροσυνοδική ἀπόφασι, ὅτι ὁ ᾿Επίσκοπος Κήρυκος εἶναι δεινός συκοφάντης καί ψεύστης, διότι τό ᾿Απαλλακτικόν Βούλευμα "δέν εἶναι εὐθύνη τοῦ Σεβ. Πειραιῶς, οὔτε τῆς Συνόδου ἀλλά τοῦ δικαστοῦ" καί ὅτι "Κανείς, οὔτε Σύνοδος οὔτε ᾿Αρχιερεύς, δέν δέχθηκε τό περιεχόμενον τοῦ ᾿Απαλλακτικοῦ Βουλεύματος" (τό ὁποῖον ἐπαναλαμβάνομεν εἶναι ἠ ἴδια ἡ ἀπόφασις περί χειροθεσίας, τότε κάτι συμβαίνει. ῎Η τά γράφει οὐχί ἐν ἐπιγνώσει, ὁπότε πρέπει νά μετανοήση, νά ἀνακαλέση καί νά ζητήση δημοσίως τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, διά νά ἀποκατασταθῇ εἰς τήν συνείδησιν τῆς ᾿Εκκλησίας, ἤ τά γράφει ἐν ἐπιγνώσει τοῦ ψεύδους, ὅπότε χρειάζεται νά κρεμάση μία πέτρα εἰς τόν λαιμόν του καί νά.... πέση εἰς τήν θάλασσαν...
Φιλικώτατα
Comments
Post a Comment