ΑΠΟΦΑΝΣΙΣ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΩΣ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΕΝ ΤΟΙΣ ΕΣΧΑΤΟΙΣ ΤΟΥΤΟΙΣ ΚΑΙΡΟΙΣ ΔΙΑΛΑΜΨΑΝΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
ΑΠΟΦΑΣΙΣ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΕΡΙ ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΩΣ ΑΓΙΩΝ
ΑΠΟΦΑΝΣΙΣ
ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΩΣ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ
ΤΩΝ ΕΝ ΤΟΙΣ ΕΣΧΑΤΟΙΣ ΤΟΥΤΟΙΣ ΚΑΙΡΟΙΣ ΔΙΑΛΑΜΨΑΝΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ
ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΓΝΗΣΙΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝ ΚΑΡΠΑΘΙΟΙΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΣΥΓΚΛΗΘΕΙΣΗΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΩΣ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΕΝ ΤΟΙΣ ΕΣΧΑΤΟΙΣ ΤΟΥΤΟΙΣ ΚΑΙΡΟΙΣ ΥΠΟ ΘΕΟΥ ΜΑΡΤΥΡΟΥΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΥ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΙΜΩΜΕΝΩΝ ΙΕΡΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
Ἡ Ἱερά Πανορθόδοξος Σύνοδος τῆς Γνησίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, συγκληθεῖσα εἰς τήν Ἱεράν Μονήν ἁγ. Παντελεήμονος Καρπαθίων Οὐκρανίας, ὑπό τήν προεδρείαν τοῦ ἐπιχωρίου Ἐπισκόπου, Σεβ. Μητροπολίτου Κιέβου κ. Σεραφείμ (τῆς Γνησίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας), συνεδρευόντων τῶν Σεβ. Μητροπολιτῶν Μεσο-γαίας καί Λαυρεωτικῆς κ. Κηρύκου (τῆς Γνησίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐκ προσώπου καί τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Κένυας κ. Ματθαίου), Βράντσεα κ. Γεροντίου (τῆς Γνησίας Ὀρθοδό-ξου Ἐκκλησίας τῆς Ρουμανίας, ἐκ προσώπου καί τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Μπακάου κ. Κασσιανοῦ) καί Κιτίου κ. Παρθενίου (τῆς Γνησίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου), κατά τήν συνεδρίαν Αὐτῆς τῆς 27ης Ἰουλίου τ. ἔ. 2010 (ἐ. ἡμ.), ἐπελήφθη τῶν κάτωθι θεμάτων:
… ‘Επίσης ἐπελήφθη τοῦ θέματος τῆς ἐπ’ ἐκκλησίαις τιμῆς μελῶν τινῶν τῆς Ἐκκλησίας, ἐπ’ ἁγιότητι βίου διακριθέντων ἤ διά μαρτυρίου τελειωθέντων ἤ μεγάλων πρός τήν Αὐτήν ὑπηρεσίας προσενεγκόντων. Εἰδικώτερον:
1. Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Κιέβου κ. Σεραφείμ, ἠτήσατο τήν γνώμην τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ἐπί τοῦ θέματος τῆς ἐπ’ ἐκκλησίαις τιμῆς:
α. Τῶν πρό τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1917 ἁγίως ζησάντων καί ὁσιακῶς τόν βίον ἐκμετρησάντων καί ὑπό τοῦ Θεοῦ μαρτυρηθέντων διά σημείων καί θαυμάτων ἱερῶν προσώπων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας, ὧν ἡ μνήμη ἵσταται ἁγία ἐν τῶ μέσῳ Αὐτῆς (ἐν οἷς Ξένη ἡ διά Χριστόν Σαλή τῆς Πετρουπόλεως, Ἰωάννης ὁ τῆς Κροστάνδης Πρωθιερεύς, οἱ Ὅσιοι Στάρετς τῆς Ὄπτινα, ὁ Ἐπίσκοπος Ἰγνάτιος Μπριατσιανίνωφ, κ.ἄ.).
β. Τῶν ὑπέρ τῆς Πίστεως ὑπό τῶν ἀθεϊστῶν ἐν βασάνοις καί διωγμοῖς τελειωθέντων, κατά καί μετά τήν Ἐπανάστασιν τοῦ 1917, μετά δέ τό Σεργιανιστικόν Σχίσμα τοῦ 1927 ἀγωνιζομένων ἐντός τῶν κόλπων τῆς μαρτυρικῆς Ἐκκλησίας τῶν Κατακομβῶν (ἐν οἷς ὁ Ὁμολογητής Μητροπ. Ἰωσήφ τῆς Πετρουπόλεως, Θεοδόσιος Ἱερομόνα-χος τοῦ Μινβόντι, Ἑλένη Μοναχή τοῦ Τσίν Καυκάσου, κ.ἄ.).
2. Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς κ. Κήρυκος, ἠτήσατο τήν γνώμην τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ἐπί τοῦ θέματος τῆς ἐπ’ ἐκκλησίαις τιμῆς:
α. Τῶν πρό τοῦ Ἡμερολογιακοῦ Σχίσματος τοῦ 1924 ἁγίως ζησάντων καί ὁσιακῶς τόν βίον ἐκμετρησάντων καί ὑπό τοῦ Θεοῦ μαρτυρηθέντων διά σημείων καί θαυμάτων ἱερῶν προσώπων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὧν ἡ μνήμη ἵσταται ἁγία ἐν τῶ μέσῳ Αὐτῆς (ἐν οἷς Νεκταρίου Μητροπ. Πενταπόλεως, Κοσμᾶ Ἱερομάρτυρος τοῦ Αἰτωλοῦ, Νεομαρτύρων τινῶν, κ.ἄ.)
β. Τῶν ἀπό τοῦ Ἡμερολογιακοῦ Σχίσματος τοῦ 1924 καί ἐντεῦθεν μαρτυρικῶς τελειωθέντων ἤ ἁγίως ζησάντων καί ὁσιακῶς τόν βίον ἐκμετρησάντων καί ὑπό τοῦ Θεοῦ μαρτυρηθέντων διά σημείων καί θαυμάτων ἱερῶν προσώπων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὧν ἡ μνήμη ἵσταται ἁγία ἐν τῶ μέσῳ Αὐτῆς (ἐν οἶς οἱ Νεομάρτυρες Αἰκατερίνη τῆς Μάνδρας καί Βασιλική τῆς Λευκάδος, Ματθαῖος Ἀρχι-επίσκοπος Ἀθηνῶν, Ταρασία τῆς Μονῆς Παναγίας Κερατέας καί Λεόντιος τῆς Σάμου οἱ διά Χριστόν Σαλοί, Ἰγνάτιος Ἱερομόναχος ὁ Νέος Παντελεήμων, Γεννάδιος Μοναχός τῶν Ἀκουμίων Κρήτης, κ.ἄ.).
3. Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Βράντσεα κ. Γερόντιος, ἠτήσατο τήν γνώμην τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ἐπί τοῦ θέματος τῆς ἐπ’ ἐκκλησίαις τιμῆς:
α. Τῶν πρό τοῦ Ἡμερολογιακοῦ Σχίσματος τοῦ 1924 ἁγίως ζησάντων καί ὁσιακῶς τόν βίον ἐκμετρησάντων καί ὑπό τοῦ Θεοῦ μαρτυρηθέντων διά σημείων καί θαυμάτων ἱερῶν προσώπων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρουμανίας, ὧν ἡ μνήμη ἵσταται ἁγία ἐν τῶ μέσῳ Αὐτῆς (ἐν οἷς Καλλινίκου Ἐπισκόπου Ρίμνκ, Θεοδοσίου Μητροπ. Μολδαβίας, κ.ἄ.).
β. Τῶν ἀπό τοῦ Ἡμερολογιακοῦ Σχίσματος τοῦ 1924 καί ἐντεῦθεν μαρτυρικῶς τελειωθέντων ἤ ἁγίως ζησάντων καί ὁσιακῶς τόν βίον ἐκμετρησάντων καί ὑπό τοῦ Θεοῦ μαρτυρηθέντων διά σημείων καί θαυμάτων ἱερῶν προσώπων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρουμανίας, ὧν ἡ μνήμη ἵσταται ἁγία ἐν τῶ μέσῳ Αὐτῆς (ἐν οἶς Ἱερομόναχος Ἰωάννης ὁ Χοσεβίτης, οὗ τό τίμιον Λείψανον ἀδιάφθορον).
Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ
1. Ἑπομένη τῆς αἰωνοβιότου πράξεως τῆς Ἐκκλησίας συμφώνως πρός τήν ὁποίαν, «τρία θεωροῦνται τά μαρτυροῦντα τήν ἀληθῆ ἐν ἀνθρώποις ἁγιότητα, πρῶτον Ὀρθοδοξία ἄμωμος, εἶτα ἀρετῶν κατόρ-θωσις ἁπασῶν - ἐν αἷς ἕπεται ἡ περί τήν Πίστιν μέχρις αἵματος ἀντικατάστασις - καί ἡ παρά Θεοῦ, τέλος, ἐπίδειξις σημείων ὑπερφυῶν καί θαυμάτων» (Πατριάρχης Ἱεροσολύμων Νεκτάριος),
2. Ἀναγνωρίζουσα, ὅτι κριτήριον διά τήν διακήρυξιν τῆς ἁγιότη-τος ἑνός Ἁγίου εἶναι ἡ συνείδησις τοῦ πληρώματος τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας, ἐντός τῶν κόλπων τῆς Ὁποίας ἀνεδείχθη ὁ νέος Ἅγιος καί ὄχι ἡ ἀπόφασις μιᾶς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησιαστικῆς Ἀρχῆς (Ἐπισκό-που ἤ Συνόδου), πολλῶ μᾶλλον μιᾶς κακοδόξου τοιαύτης,
3. Δεχομένη τήν κρίσιν τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ πληρώματος τῶν τοπικῶν Ἐκκλησιῶν, συμφώνως πρός τήν ὁποίαν (κρίσιν), οἱ μέν ἁγίως ζήσαντες καί ὁσίως τόν βίον ἐκμετρήσαντες καί διά σημείων ὑπό τοῦ Θεοῦ μαρτυρηθέντες - ἀνεξαρτήτως χρόνου ἐμφανίσεως καί τόπου ζωῆς καί τελειώσεως - εἶναι Ἅγιοι, οἱ δέ κατά καί μετά τήν Ἐπανά-στασιν τοῦ 1917 ἐν Ρωσίᾳ, ὑπέρ τῆς Πίστεως ποικιλοτρόπως μαρτυ-ρήσαντες ὑπό τῶν ἀθεϊστῶν, εἶναι Νεομάρτυρες καί νέοι Ὁμολογηταί, ἀμφότεροι δέ (καί οἱ πρῶτοι καί οἱ δεύτεροι) ὡς Ἅγιοι, Νεομάρτυρες καί Ὁμολογηταί τιμῶνται ὑπό ποιμένων καί ποιμενομένων τοπικῶς ἤ εὑρύτερον καί πρό Συνοδικῆς διαγνώσεως,
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ
Τήν ἐπ’ ἐκκλησίαις τιμήν ὡς Ἁγίων, τῶν ὡς ἄνω ἀναφερθέντων Νεομαρτύρων καί Ὁμολογητῶν, κατά τά προβλεπόμενα ὑπό τῆς ἐκκλησιαστικῆς πράξεως, «ἐν ὕμνοις καί ὠδαῖς πνευματικαῖς», δι’ ἀφιερώσεως ναῶν καί ἁγιογραφήσεως ἱερῶν αὐτῶν εἰκόνων καί φιλοπονήσεως πρός τιμήν των ἱερῶν Ἀκολουθιῶν καί τῆς ἐκδόσεως τῶν Βίων αὐτῶν, πρός δόξαν τοῦ ἐν τοῖς Ἁγίοις Αὐτοῦ θαυμαστοῦ Θεοῦ ἡμῶν, και ἀναθέτει την ἐγγραφήν ἑνός ἑκάστου τῶν ἱερῶν προσώπων εἰς τό ἑορτολόγιον τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας εἰς τήν Ὁποίαν ἀνήκει, καθώς καί την ρύθμισιν τῶν ἐπί μέρους λεπτομερειῶν, εἰς τήν ποιμαντικήν διάκρισιν τῶν ἐπιχωρίων Ἐπισκόπων».
( Ἀπό τά Πρόχειρα Πρακτικά, τά ὁποῖα θα καθαρογραφοῦν και θα κατατεθοῦν κατά την ἑπομένην συνεδρίαν τῆς Πανορθοδόξου Συνόδου προς τελικήν ἔγκρισιν και ὑπογραφήν)
Ὁ Αρχιγραμματεύς τῆς Πανορθοδόξου Ἱερᾶς Συνόδου
+ Ὁ Μεσογαίας και Λαυρεωτικῆς Κήρυκος
Comments
Post a Comment